en sy- og strikkeblogg

torsdag 21. mai 2015

Kvikk tidsoptimisme

Skjelettstudier
Kan jeg prøve meg med bortforklaringen at påsken falt ekstra seint i Vestfold i år? Eller at vi valgte å feire kinesisk påske istedenfor tradisjonell, og at den (som nyttår) er et par måneder forsinket? Eller må jeg rett og slett innrømme at tiden går fra meg, men at jeg allikevel ville dele dette ubetimelige påskeegget med dere...?

Man ligger som man reder, og for å være sikker på å ligge godt, sørget jeg for å bestille innhold til mitt eget påske-egg i år. Vi er nok en kjedelig ukonvensjonell familie, hvor mor ordner påske-egg til barn og mann (til og med hund!), mens det er ytterst skjelden at påskemorgen opprinner med egg tiltenkt mor selv. Heldigvis har jeg generøse gutter som gjerne deler (og man er da taktisk nok til å putte noen av sine egne godtefavoritter i eggene, særlig dem ungene ikke liker for å høyne oddsen for tildeling av trøstepremier til mor?)


Tilfeldigvis kom jeg over garnbutikken To damer på Askøy ved Bergen sin garnpakke på kvikklunsj-luer uka før påske. Hva kunne vel passe bedre? Rask service og god timing: dette ble årets påskestrikk. Og gutt etter gutt (etter mann) kom med entusiastiske tilrop og ønske om egen lue. Men tofargestrikk med lange trådspenn og mye surring av garn på pinne 3 går hverken fort eller lar seg kombinere med tv (så takk Jørn Lier Horst og Radioteateret for god gammeldags påskekrim på radio!), så utsiktene til å strikke 3 like luer var litt urovekkende. HELDIGVIS (og dette er en førstegangsuttalelse jeg neppe vil gjenta) erklærte luemottager nummer to at "lua kløøøøør", og donerte umiddelbart sin nystrikka lue videre til far i huset. O lykke å ha minst ett barn som er litt kresen på ulla (vi andre tre syns forøvrig garnet er deilig, mykt, men med litt hold. Vi er for gamle til babyull uansett). Jeg slapp unna med 2 luer, påsken var over, og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

Fakta:
Og jeg innser at det ikke eksisterer fotografisk dokumentasjon
av begge luene på en gang... Jeg lover, det ER to!
Oppskrift: Kvikk lunsj-lue av Berit Løkken/ Hillesvåg Ullvarefabrikk (hæ, er kvikk lunsj to ord? Det finnes da ikke en person i Norge som uttaler dette med snev av pause mellom kvikk og lunsj? Jeg skjønner poenget, i betydning "raskt mellommåltid" må selvfølgelig kvikk lunsj være to ord. Men denne sjokoladen er jo så mye mer, den er et fenomen, selve tursjokoladen, symbolet på fjell, ski, tur og kos. Fenomenet skrives som et ord. Kvikklunsj. Jeg er overbevist!)
Garn: Hifa Hjerte Superwash
Forbruk: (tilsammen på to luer) 
Rødt 32 g
Grønt 34 g 
Hvitt 10 g
Gult 16 g
Så i prinsippet, om jeg kniper litt på den grønne vrangborden, har jeg garn nok til enda en lue... Neste påske?
Str: Dame (54-56 cm omkrets)
Pinne: 2,5 og 3
Endringer: Lue nummer to ble felt over flere omg, syns den første ble vel snurpete i toppen. Smakssak.

3 kommentarer:

  1. Utrolig tøff lue! Og så er jeg så glad for å lese nye innlegg på bloggen din igjen :) :)

    SvarSlett
  2. Noen ganger kan ullkløere skape husfred de også ;) Artig lue :)

    SvarSlett
  3. Hehe, fin lue! Blir raskt motløs av lange trådspenn, så hatten (eller lua) av for slik mønsterstrikk! :))

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...