en sy- og strikkeblogg

fredag 26. juni 2015

Å strikke til et helt land


"Hvem strikker du til?" spør folk, undrende og nysgjerrige over en bitteliten rosa ullsak på mine pinner som knapt nok har møtt rosa før.
"India" svarer jeg.

Bildet er lånt fra Titeli.org
Pretensiøst? Å strikke til et land med 1,21 milliarder, MILLIARDER (!!!), innbyggere? Et land som produserer klær til store deler av verden (ofte til en altfor billig penge, med barnearbeid og dårlige arbeidsforhold og -lønninger)? Et land de fleste av oss kanskje forbinder med storby, tørt og varmt klima, store smil, sterke farger, store utfordringer?

Jordbærknapper! <3>
Jepp, jeg strikker til India. India er også fjell, grenser mot Himalaya. India er ugjestmildt klima, barn uten hjem, uten håp om en bedre framtid. 

Bildet er lånt fra Titeli.org
Med India er også generøsitet. Og fantastiske mennesker. 2 av dem er norske Kristin og indiske Vishal (hvis historie er så romantisk som den beste Bollywood-film), som bygger et barnehjem for å hjelpe noen av verdens minste. Bygget er nesten klart, inventaret holder på å komme på plass, ekstremt mange arbeidstimer og entusiasme er lagt i prosjektet. Men for å kunne ta imot barna (50-60 barn som skal få et helt annet liv) og for å få offentlige godkjenninger, må alt være på plass. Ikke bare soverom, bibliotek, storkjøkken og lekeplass. Også klær. Varme gode klær for å kunne bruke kreftene i skoledagen på å lære og leke på den lokale skolen (som, som de fleste andre bygninger i India, ikke er isolert eller på annen måte bygget for å tåle klimaet den faktisk er bygget i). Barnehjemmet Titeli ligger nemlig i Palampur, 1200 m.o.h, i nærheten av Himalaya. Fortsatt noen som lurer på hvorfor Indiske barn trenger strikkaklær? Du kan lese mer om barnehjemmet her på Titeli - Home for Children sine nettsider, eller på den norske facebook-siden deres (lik og del!)


Så jeg strikker ikke til hele India, "bare" 50-60 barn i alderen 0-18 år... Jeg vet det, pretensiøst nok! Jeg innser at jeg ikke kan klare å kle opp hele gjengen, men jeg håper hver varm kropp er en glad kropp. "Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt" synger Blekkulf. Jeg er enig!


Vil du hjelpe? Ikke meg, men barn som ikke lever i vår ekstreme overflod, men som takket være Kristin og Vishal og Titeli får en mulighet til en barndom og en framtid. Alle størrelser og alle typer strikkaplagg er velkomne ifølge Kristin! Jeg fokuserer foreløbig på luer, sokker, votter, men har beviselig falt for fristelsen til å strikke noen babyplagg jeg ikke har baby til. Dessuten har jeg noen ufo'er liggende som ikke vokste like fort som ungene, men som kanskje endelig kan strikkes ferdig like vel?

Barn av regnbuen-knapper?
Småstrikk er perfekt sommerstrik. Kom igjen, bli med! I midten av august skal en container sendes fra Bærum til India med utstyr, så vi har ikke all verdens av tid. Men jeg har håp om at en liten haug med varmt barnetøy skal med!


Denne Kjappstrikka romperen (de kaller det drakt..) fra Paelas var så rask om morsom å strikke at jeg vips før jeg fikk ord for meg hadde strikka en i hver størrelse... Tre plagg på 4 dager! Så har vi allerede tre varme småkropper. Kan jeg holde dette tempoet oppe, skal jeg da rekke endel på 2 mndr! Hoho!

Bildet er lånt fra Titeli.org
Vil du være med å strikke til Titeli, noe stort eller lite, så send meg en mail (dubedaare (krøll) gmail (dot) com) eller kommenter her, så finner vi ut hvordan vi gjør det med levering til Kristin. Ok? Har vi en sommerplan? 

Fakta:
Pinner: 4 mm
Garn:  Blå: utgått Drops Silke-Tweed. Rosa: egenfarga nyyydelig BFL 70g. Gul: løkfarga garn (Kampes egentlig? Ligner på hespeknutene...) kjøpt på Bondens Marked i Haga i Göteborg, 64g. 
Str: 0-3, 6-12 og 12-18/24 mndr.
Knapper: Treknapper fra ymse knappekupp på etsy. Jeg elsker knapper!

Nevnte jeg at solidaritets-strikk av småplagg er utmerket for å rydde litt i garnlageret?

Bildet er lånt fra Titeli.org.
En ku har flyttet inn på barnerommet i byggeprosessen... Hva skal man gjøre, den er jo hellig!

12 kommentarer:

  1. Høres ut som en bra tiltak!
    Jeg tar kontakt om det skulle bli aktuelt, dersom jeg klarer finne igjen strikke-mojoen min ;)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Suuupert, Annette! Hadde vært veldig fint med flere på strikkelaget! Beste tips for å gjenvinne strikkemojo: surfe på Ravelry eller rote litt i garnlageret. Jeg har begynt å sortere litt i den endeløse køen min på Ravelry, og tenker at jeg endelig skal få strikket noen av småprosjektene jeg har der!

    Lykke til, håper jeg hører fra deg!

    SvarSlett
  3. For et kjempe flott tiltak. Skjønne plagg du har strikket. Disse vil nok varme ekstra godt.

    SvarSlett
  4. Fine plagg, og de går til en veldig god sak.

    SvarSlett
  5. Dette står det respekt av, og så fine plagg du har strikket som vil komme til god nytte. Jeg strikker ikke så mye for tiden, men vil gjerne strikke en lue eller to til dette prosjektet. Hvilken størrelse er mest ønsket tror du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så supert at du vil være med å bidra, tusen takk! Tror det er behov for alle str fra baby til tenåring (altså nesten voksen str), så strikk akkurat det du har lyst til! Gleder meg til å se! God strikkehelg!

      Glad klem.

      Slett
  6. Fine og nyttige plagg du har strikka. For eit flott tiltak.

    SvarSlett
  7. Herlige lekedrakter, og et veldig godt tiltak! Skal se om jeg får strikket noe til Titeli jeg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. LEKEDRAKT! Det var det rette ordet! Paelas kaller det drakt, men for meg gir ordet drakt assosiasjoner til kontorkledde damer m smal midje, ikke lubne og glade småbarn. Lekedrakt er perfekt. Har kalt det "romper" når jeg har fortalt hva jeg strikker, men det er jo ikke et spesielt godt norsk ord. I alle fall ikke sagt med trykket som på engelsk! Selv om min 8-åring syns det var rasende festlig at jeg strikka RUMPER! (0;

      Slett
  8. Flott tiltak! Jeg har kastet meg over pinner og garnlager, så får vi se om noe kommer av pinnene i tide. Tar i så fall kontakt. God sommer! Kirsti

    SvarSlett
    Svar
    1. Supert, tusen takk, Kirsti! Alt mottas med takk, stort og smått som kan varme et barn!

      Slett
  9. Skjønne deg! Jeg er så langtfra på ditt nivå, flinke deg! Ha en fantastisk sommer!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...