en sy- og strikkeblogg

tirsdag 26. juni 2012

Fargesirkel

Som de fleste storstrikkere har jeg et garnlager. Og som de fleste samvittighetsfulle nøysomme husmødre (? jasså, hva veit jeg om det?) har jeg ambisjoner om på bruke av det jeg har. Først. Eller mellom hver gang jeg går på en real garnshoppeblemme. Og jeg trives igrunnen godt med denne spare-overshoppe-rytmen, den gjør at jeg stadig har nydelig spennende garn på lager som jeg kan ta på og vurdere hva jeg skal bruke til, samtidig som jeg tross alt ikke drukner i garnnøster og heller ikke går konk.

Garnpreferansene går som det meste i perioder, da ungene var nyfødte og litt før det, strikket jeg nesten bare i babyull i str mini, til egne og andres barn. Etter utallige prosjekter samler det seg en betydelig mengde restenøster i ymse størrelser. Siden jeg for tiden har "vokst ifra" å strikke med babyull, tenkte jeg det var greit med en storopprydding i sorten.

Resultatet ble dette tivoliteppet, til lek eller kos eller hva man vil, plass til et par småtasser eller en litt større.

Det gikk med nesten 1 nøste av hver farge, og siden resteprosjekt skal spise rester, ble det noen ikke helt usynlige fargeoverganger i noen av feltene. Men pytt, hvem sa at en gradient er galt?


Alt av garn som het noe med baby og ull, som var superwash og ca 150-200 m per 50 g fikk bli med på festen. Totalt 502 g. Diameter ca 120 cm. Voldsomt fargerikt til meg å være, men jammen må jeg si jeg liker det! (og HAH, der fikk jeg vist for meg selv at garnlageret mitt inneholder andre farger enn blått, blått og brunt...)

Siden kantene av glattstrikk ofte ruller seg inn, hekla jeg opp en skjellkant i brunt rundt hele teppet.


Og JA: jeg har strikka dette på strikkemaskin. Fant denne ganske geniale beskrivelsen, som betydde null montering eller sying, bare avfelling av de gasillion maskene i ytterkant.

Montro hvilken garntype jeg skal rydde i neste gang? Falk-Smart-pt5 etc kanskje? Og hva det skal bli? Tips og ideer mottas med takk! (Selv om en rask runde på bloggene jeg leser viser at tepper, tepper, TEPPER i alle regnbuens farger er topp. Kanskje jeg må finne fram min uvenn heklenåla og se hva vi kan utrette sammen?)

Ha en strålende dag, alle sammen! Her titter sola fram, og jeg skal ta med meg strikketøyet hjem til min gamle Mormor. Som en gang lærte meg å strikke, som tålmodig lærte meg å felle hel ca 17 ganger. Som har lagt opp strikkeproduksjonen dessverre. Men kanskje jeg kan glede henne litt med mitt strikketøy?

23 kommentarer:

  1. Jeg må si at det ble et nydelig, fargerikt og praktisk teppe! Hurra for restegarn og strikkemaskiner. Jeg har en gammel strikkemaskin, men det er så klumpete med felling og øking på den at den egner seg mest til rette, ensfargede flater :)
    Heklede tepper er jo også nydelig. Jeg var ikke godvenn med heklekroken for noen år siden, men det tar seg mer og mer opp :) Lykke til med lageroppbruking!

    SvarSlett
  2. WOW - Stilig teppe! Ser utrolig kjekt (og godt!) ut. Og absolutt en super kreativ måte å kvitte seg med masse rester på.

    SvarSlett
  3. utrolig kult teppe.
    Og gjett om jeg ble glad for at du hadde strikket det på strikkemaskin. Var så misunnelig for hvor jevnt og hvor mye du hadde strikket på kort tid... :-)

    SvarSlett
  4. Det var et fint og morsomt teppe, med den snurren :O)

    Kjekt å bruke opp litt rester, så man ikke drukner i garn!

    Jeg har det litt sånn med stoff nå...har utrolig mye, og planen er å bruke opp halvparten FØR jeg får kjøpe noe mer...hi,hi...får se om det holder...

    God sommer,
    klem Fredrikke :O)

    SvarSlett
  5. Nydelig teppe! Det der med garnlager er en universell ting....flott bruk av babyull.

    SvarSlett
  6. Så flott teppe!! Det er så fint med spreke farger:) Veldig kjekk og smart måte å få brukt opp litt restegarn på dette da:)

    SvarSlett
  7. Litt av en jobb!Skikkelig supert teppe!

    Diana var faktisk en av mine første følgere på bloggen min,så henne er jeg i kontakt med dann og vann.Hadde et problem med DesignaKnit og maskina i fjor og det fant vi IKKE ut av!Men,hun kan masse altså!

    SvarSlett
  8. Utrolig kult teppe! Fin fargekombinasjon og form. Jeg har lenge hatt lysr å kjøpe en strikke maskin og nå fikk jeg enda mer lyst på en.

    SvarSlett
  9. Hrmfr, nøysom karrierekvinne, takk! :)

    Kult teppe, og så DEILIG å få brukt de smårestene til noe som er fint!

    SvarSlett
  10. Hei, Utrolig fint teppe! Var så gøy å finne et tips til fint prosjekt som lar seg strikke på strikkemaskin:)

    SvarSlett
  11. FANTASTISK flott teppe!
    Det er når er ser slikt eg har lyst på en strikkemaskin! Men kun for å få bukt på en del garn og forvandle det til fornuftige ting ;)

    Utrolig lekkert ;))

    Kos deg og ha en flott kveld ;))

    Vibbedille ;)

    SvarSlett
  12. Så fantastisk flott det teppet var!! Ha en fin uke, Happy Knitting!

    SvarSlett
  13. For et nyyydelig teppe!! Ser slettes ikke ut som noe festeteppe!! Sikksakkteppet til drops er fint for restegarn;)

    SvarSlett
  14. oi nydelig teppe! hvordan fikk du det til? hehe fasinerende! ha en fin dag! klem fra Yvonne.

    SvarSlett
  15. For et fantastisk teppe! :D Det må være magi å ha et sånnt teppe å leke med, snurre og danse, gjemme seg, kose seg, gjøre alt mulig i <3

    SvarSlett
  16. Fantastisk!
    Også av restegarn, da!

    Jeg skjønner at det er om å gjøre å bli venn med strikkemaskina. Mitt loppisfunn uten bruksanvisning bor i kjelleren enn så lenge ...

    SvarSlett
  17. For et fantastisk teppe!!

    SvarSlett
  18. Et teppe til deg selv? Ha du sett Wool book 3? Jeg fikk med en liten strikkedrömmepause på jobben dag!!

    SvarSlett
  19. Kjempeflott, jeg er imponert!

    SvarSlett
  20. Fantastisk! Veit av en som ville blitt happy også her i hus :-)

    -Hvor mange masker hadde du i ytterkant?

    Guro, bare pakk den frem og bruk noen kvelder på vekselvis strikkemaskina og youtube, så får du det nok til ;-)

    SvarSlett
  21. Veit du hva Arran, jeg husker ikke helt hvor mange masker jeg hadde i ytterkant, men jeg tror det var rundt 100! Jeg gjorde det rett og slett sånn at jeg fant fram alt garnet jeg ville bruke, veide opp hvilken farge det var minst av, begynte med denne, og strikket til det var tomt. Så fikk de resterende feltene bli like store rett og slett.

    Enig med deg, toutube er bedre en noen instruksjonsbok! Om du ikke kan finne noen som kan hjelpe deg litt live, Guro? Her i Vestfold er det en egen maskinstrikkeklubb, full av kunnskapsrike damer. Kanskje det finnes noe lignende i nærheten av deg? Om det tilfeldigvis er en Norsy (Eller silver reed eller Knitmaster) fin-fin maskin du har, deler jeg gjerne mine bruksanvisninger med deg, bare si ifra!

    Strikkemaskin er genial til sånne rettstrikkprosjekter som dette, men som dere kanskje ser her på bloggen, bruker jeg helst pinnene og gamlemetoden. Det er mest kos. Men jeg er alltid glad for å kunne inspirere, enten fra pinner eller maskin! (o:

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...