en sy- og strikkeblogg

torsdag 7. juni 2012

Minusmuskler

I fjor på denne tiden surfet jeg høyt på en Jared Flood-bølge. Jeg strikka genser, sjal, hals, votter (x 4 par) og digga oppskriftene hans. Cobblestone-genseren hans ble populær også heromkring, og kunne sees på mange norske blogger. Jeg likte den veldig godt, men lot meg avskrekke med så mye rettstrikk i så stor størrelse. Helt til Månestråle-Siw publiserte sin barnevariant! Perfekt!

Med nyervervet tweedgarn gikk jeg freidig i gang, høyt tempo og relativt få masker, klar for rundt bærestykke på no time. Som den besserwisseren jeg er, skulle jeg absolutt lage rundfell på barnegenseren, ikke følge Siws gode råd om enkel raglanfell. Jotakk. Med fellingsfrekvens fra Alana Dakos' Playful Stripes Cardigan sneik jeg meg unna innovasjon og tenking, og felte i vei. Hm. Ikke før genseren var ferdig strikket, tråder festet og sømmer sydd, innså jeg at den da 6 år gamle sønnen umulig kunne ha så store skuldre og bicepser! Genseren var stor nok i rundfellområdet til å kunne romme både en og to av sønnens kaliber, gjerne ikledd supermann-drakt med vattmuskler! Jeg hadde strikka en bolegenser, str 6 år! Pokker.

Motløs og lei skjøv jeg genseren lengst ned i strikkekista (noen som har hørt meg nevne strikkekurv, strikkepuff og strikkeskuff tidligere? Jepp, jeg har dem alle!). Og glemte den. Inntil det plutselig begynte å våres  igjen, og tanken om hvorfor ikke storebror hadde noen tynne ullgensere meldte seg. Med nytt mot (les: selvbestikkelser om å kunne kjøpe nytt garn om jeg fullførte denne genseren) ble bærestykket rekkt opp, Siws når-en-bare-får-tenkt-seg-om veldig gode raglanfell-oppskrift tatt fram, og genseren fullført på nytt i løpet av en kveld. For min egen selvgodhets skyld fikk jeg lagt inn noen forkorta rader over bakstykke og deler av armene også. Ser man det! Genseren passer perfekt! Akkurat nå og i ca 15 minutter framover... Der har jeg igjen for å utsette feilsøk og gjennoppretting, og totalt bruke nesten ett år på denne temmelig lille genseren...


Fakta:
Oppskrift: Cobblesone-variant
Garn: Drops Silke-Tweed, ikke i produksjon lenger... Er det bare meg, eller er det noe rart med at produsenten på det norske markedet har trukket de få tweedgarnene de har hatt tidligere de siste åra, samtidig som tweed har blitt mer og mer populært internationalt?
Forbruk: 163 g (med et nøste på en god håndfull tilovers fra boleutgaven)
Pinner: 3,5
Str: 6 år
Endringer: A la Siw, + 8 forkorta rader for høyere rygg.






"Så mye gav jeg bort, så mye hadde jeg igjen..." Fyrstikkeske virker som størrelsesreferanse på mer enn fiskefangst!

20 kommentarer:

  1. Nå måtte jeg le litt av deg. Klok blir man i alle fall av skade, og genseren ble veldig fin til slutt.

    SvarSlett
  2. Kremt. Jeg har hørt at man bare blir klok av skade om man var klok fra før (deLillos), så mulig det toget har gått... Men jeg fikk i alle fall jekka meg et par hakk ned! (o:

    SvarSlett
  3. Der har jeg igjen for å smuglese på jobb, jeg ble avslørt av intens fniseanfall.

    BOLEGENSER! Hihihi! Jeg har og gjort mannegenser til guttegenser og glemt at det skjer ting og tang med skulderpartiet. For å kompensere laget jeg da halsen knøttliten.

    Den ligger ennå på vent, i tilfelle en bredskuldret seksåring med ertehode kommer trillende forbi.

    SvarSlett
  4. Uansett ble den lekker! =)) Er liksom litt seier det å finne/lage vakre gutteplagg, synes jeg. Mønsterverdenen (OG klesbutikkverdenen) er i ubalanse sånn, så: yei for sånne fine gutteklær med fine gutter i!

    SvarSlett
  5. Den sangen har jeg også hørt...hi,hi
    Men veldig fin genser da, og av og til tar jo ting "litt" tid :O)

    Klem Fredrikke

    SvarSlett
  6. Det er så deilig å lese om andres strikketabber :-)
    strikket ikke for lenge siden en kjole som skulle passe til en liten 10 åring, men den passer nok best til en 1 åring, når den en gang blir ferdig.

    SvarSlett
  7. Flotte gensere du har strikket, både til 6-åring og mann!!

    SvarSlett
  8. morsomt! Her kjente jeg meg i igjen, gøy å vite at vi er flere, selv om jeg ikke har prøvd meg på akkurat denne genseren, så har jeg familiemedlemmer som rister på hodet av alle prosjektene jeg har på gang hele tiden, og bokser, kister og kurver fyllt med halvferdige og ellers andre prosjekter som må gjøres om på eller fikses på=:0)

    SvarSlett
  9. Så godt å høre at det ikke bare er jeg som strikker litt på avveie. Dessuten endte det jo veldig bra. :)

    SvarSlett
  10. Lekker genser! Tynne ullgensere er det aller beste, om enn litt kjedelig å strikke. Og for å unngå at strikk blir for smått mens man venter er det bare å fortsette å produsere barn med jevne mellomrom :-)

    SvarSlett
  11. Kjempefin genser!! Tror nok denne må strikkes til en av gutta mine etterhvert. Imponerende at du rakk opp og fullførte den da - hadde det vært hos meg hadde den nok havnet i søpla:P

    SvarSlett
  12. Den ble da veldig fin til slutt, i nydelig farge og garn :) Jeg strikket en barneutgave for mange år siden, da inspirert av endringer gjort i denne bloggen: http://a-friend-to-knit-with.blogspot.no/2007/11/finished.html. Det fungerte godt....

    SvarSlett
  13. åååå, Cobblestone....jeg som liker den så godt, nå ble jeg inspirert på ny!! Tro om den kan egne seg til en dame?? Jeg digger mønsteret og denne tweedkvaliteten. Såååå fint!
    Du skriver så morsomt og levende,givende å lese innleggene dine! og uten tvil kjenner man igjen elementer seg selv -
    av absolutt å skulle endre på ting som kanskje fungerer helt som de skal... men jeg ser jo at prosjektet hele tiden har vært i trygge hender da!!
    Nydelig - rett og slett!

    SvarSlett
  14. Genseren ble perfekt - til slutt :-)

    SvarSlett
  15. Bli med på give away på vår blogg!

    http://ullogsaker.blogspot.no/2012/06/give-away.html

    Ull og Saker

    SvarSlett
  16. Herlig! Har vi ikke alle "vært der" i en eller annen form?
    Er det så nødvendig å nødvendigvis LÆRE hele tiden? Er ikke det en smule oppskrytt?
    Genseren er i alle fall helt etter mitt hjerte. Og hvorfor skal små gutter på død og liv alltid ha noe å "vokse i"???
    Jeg bare spør...

    SvarSlett
  17. Herlig historie, herlig genser og herlig gutt :-)

    SvarSlett
  18. Tusen takk for tips, skal nå legge opp til denne ikveld når de små er i seng, genseren din ble kjempeflott. Jeg har noe beige EL silke tweed liggende....

    SvarSlett
  19. Genseren ble da flott tilslutt!
    Cobblestone genseren er både enkel og fin.
    Jeg tester ut en krysning mellom Cobblestone og Nøstebarns bestefartrøye. Er spent på hvordan den blir etterhvert, det går ganske smått med pinnene fortiden :)
    Ha en super dag!!

    SvarSlett
  20. Takk for at du deler og lar en annen stakkar føle seg ikke fullt så alene om strikkefadeser! Genseren var knall og det er nok neste prosjekt ut på pinnene, bare jeg finner rette garnet (burde sikkert lete i garnlageret)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...