en sy- og strikkeblogg

lørdag 1. mai 2010

Something fishy

Jeg burde forstått at noe var galt. Jeg strikket og strikket, men det ble liksom så få rapporter med fisker! Jeg har jo brukt dette fiskemønsteret mange ganger før, på tepper, kjole, jakke osv. Og jeg trodde jeg og strikkemaskinen min var gamle gode venner som  hadde fortalt hverandre de hemmelighetene vi har. Så altså dette. Det viser seg at veteranstrikkemaskinen min har en knapp som gjør at hver omgang i mønsteret strikkes to ganger! Dermed blir jo hele mønsterrapporten dobbelt så lang! Man lærer stadig!

Ingen krise for teppet, altså, selv om fiskene blei lange og litt rare flyndrer, istedenfor de eplerunde små yngelen de pleier å være. Jeg tror ikke lille fine Gustav som har fått dette bryr seg nevneverdig. Om hverken fisk eller strikkemønstre foreløbig. Men kanskje han bryr seg om det deilige varme og myke garnet? Og kanskje mamman hans bryr seg om den nesten uanseelige røde omgangen med fastmasker som matcher vogna hans?
Dette teppet er ikke fora med bomullsjersey, rett og slett fordi jeg ikke klarte å finne noe som matchet disse støvblå nyansene som jeg liker så godt. Tilgangen på jersey er rett og slett for snever! Funkjsjonalisten og estetikeren i meg hadde en kamp, men for en gangs skyld vant estetikeren. Jeg klarte ikke å ødelegge de fine fargene med noe som skar helt. Så får heller Gustav tvinne sine tomler i hverandre istedenfor garntrådene. Eller mamman hans vaske teppet litt hardt så det tover seg litt... Om hun tør.

Jeg har enda ikke fått presentert min gode gamle strikkemaskin, som jeg har arva av Bestemor, og som er omtrent samme årgang som meg selv, med detaljer i knall orange (på strikkemaskinen, altså, ikke meg!). Det er en Norsy260, en manuell strikkemaskin med hullkort for 2farga mønsterstrikk. Den har en god del begrensninger, og trenger mye tålmodihet og omsorg, men den er super til strikking av enkle rette prosjekter, som tepper. Selve strikkinga går ganske raskt og greit, men monteringsjobben er desto større. Så jeg strikker det aller aller meste "på gamlemåten", det er liksom litt mere kos å sitte i sofakroken med pinnene. Men moro, det er det! Tusen takk, Bestemor! For strikkemaskinen, men først og fremst for kreativiteten og de gode ideene!

27 kommentarer:

  1. De er så flotte disse teppene dine!! Heldige lille Gustav! Og, strikkemaskin! Det har jeg så ufattelig lyst til å prøve! Bestemoren min har også en stående, så jeg luuuurer på om ikke hun må vise meg dettan! Så gøy!:)

    SvarSlett
  2. Enig med Veronica! Disse teppene er så flotte. Jeg har aldri prøvd en strikkemaskin, men det hadde vært gøy!

    SvarSlett
  3. Tenk å ha en strikkemaskin! En venninne fra gamledager hadde en. Den lagde vi skjerf på...
    Tror den bare kunne ta en farge..
    Moro var det, lell!

    SvarSlett
  4. Du lager så mange fine tepper, jeg får også lyst til å lage slike. Takk for inspirasjon :D

    SvarSlett
  5. Helt utrolig lekkert:-)
    Så flink du er !
    Går også og lurer på strikke maskin,det går jo mye raskere enn å strikke for hånd(selv om det er koseligere..):-)
    ha en fin lørdag,
    klem Hege.
    PS!Legger deg til på blogg-listen min om det er greit?

    SvarSlett
  6. Mmmm - det teppet var berre heeeeilt nydeleg! :) Fargane er så fine, og fiskane er skjønne, flyndrete eller ei... ;)

    Dessutan kjem eg på at eg trur det står ei strikkemaskin heime hos svigers...kanskje eg må spørre fint om å få låne den? Det ser i alle fall freistande ut, og er kanskje greit for ei som vil ha ting unna litt i ein fei? Det er kos å strikke, men eg vil helst ha prosjekt som blir ferdige i løpet av kort tid, og kan ikkje fatte kvifor eg no har begynt på ei barnejakke i perlestrikk (superfin), eg som ikkje likar verken einsfarga eller rett-vrang-strikking.... Heh...men det skal vel bli jakke likevel, håpar eg! :)

    Takk for inspirerande strikkeblogg!

    SvarSlett
  7. Herlig teppe i nydelige farger! Ja, den som hadde hatt tilgang på en strikkemaskin!

    SvarSlett
  8. Nydelig! Heldig liten gutt:)

    SvarSlett
  9. Du strikker jo de nydeligste teppene på maskinen din!
    Her lages det fremdeles kun trekantskjerf, men jeg MÅ få prøvd meg på noe mønsterstrikk snart. Håper det hjelper på teknikk-vegringen med litt blogg inspirasjon! Blir jo så flott!

    SvarSlett
  10. Strikkemaskin skulle man hatt, ja! Selvfølgelig litt kos med pinner også, men for en utålmodig sjel som meg, hadde jeg elsket å ha en strikkemaskin som gjorde jobben;) Veldig fine farger og mønstre du lager.

    SvarSlett
  11. Syns de lange fiskene var veldig søte.. :O)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  12. Flyndrer eller ikke - fiskene var fine de. Så heldig du er som har en gammel strikkemaskin. Tror nok både mor og barn må bli fornøyde med et slikt fint teppe.

    SvarSlett
  13. Jeg kan bekrefte at Gustav ser ut til å like teppet veldig godt slik det er og mamman har ikke merket at noe fishy var på gang. Teppet er helt topp og i daglig bruk.

    Mange takk fra mamman til Gustav :)

    SvarSlett
  14. Fiskene var flotte de, jeg hadde ikke merket at de ikke var som de skulle:)
    Herlig teppe og Gustav blir sikkert fornøyd.

    SvarSlett
  15. Fiskene ble fine selv om de ble lange. Og sånne tepper er jo bare kjempedeilige.

    Gamle strikkemaskiner med personlighet og egne meninger produserer mønstre som ikke alle har maken til. ;o)

    SvarSlett
  16. For noen nydelige tepper du lager, strikkemaskin hørtes jo genialt ut :)

    Flott blogg du har, legger deg til i lista mi :)

    SvarSlett
  17. Så flott blogg du har. Blir alltid glad når jeg ser du har postet et nytt innlegg. Er så mange fine ting her, og mye å bli insiprert av :-)

    SvarSlett
  18. Fantastisk!!! Virkelig. Disse fiskene er jo så utrolig dekorative!

    SvarSlett
  19. Gurimalla så mye fint du lager!! Og dette fisketeppet var intet unntak! Du er flink til å sette sammen farger; alt ser helt nydelig ut:-)Ang. kommentaren din på bloggen min; du lurer på om jeg kan røpe hva som fikk ME'n min til " å slippe taket". Og til det så har jeg igrunn ikke noe annet svar enn at jeg de to siste årene (har vært syk 7...) har fokusert VELDIG på å aldri overanstrenge meg, hvile og sove når kroppen ber om det, og å ikke fylle dagene med masse gjøremål, men heller ta en ting hver dag osv. Og disse tingene har jeg vært "veldig streng" på... Og det har gitt resultater; nå er jeg så godt som frisk:o)

    SvarSlett
  20. Herlig teppe! Og fiskene ser slettes ikke rare ut.
    Flott med den smale røde kanten rundt, du har sans for detaljer du.

    SvarSlett
  21. Nydelig teppe, jeg synes fiskene var flotte akkurat sånn som de var jeg!!

    SvarSlett
  22. Synes fiskene dine ble fine! Fisker komer jo i mange fasonger, både runde og avlange, så lange strikkefisker er da helt etter boka ;-)

    Den muligheten at hver rad av hullkortene leses to ganger kan være en veldig fin effekt, både i flerfarget strikk, men også i strukturmønster.

    Ha en fin Pinse-helg!

    SvarSlett
  23. Surfar runt lite och kikar in både här och där. Nu är jag här och vill berätta för dig att jag har en giveaway i min blogg. Vore skoj om så många som möjligt vill vara med. Om inte av eget intresse så kanske för att hjälpa mig sprida budskapet att jag öppnat en egen liten blogg-shop (som jag drömt om något år). Passar även på att önska er trevlig söndagkväll :-)

    SvarSlett
  24. Du, og den flotte bloggen din har fått ein award av meg... :)

    SvarSlett
  25. OMG for en fantastisk inspirerende blogg! Fy søren så flink du er! Har aldri lest noe særlig blogger før (har de siste 2,5 årene giftet meg og fått 2 små...hehe) men har nå surra meg inn via google og flere timer senere endt opp her hos deg. Blir så glad og inspirert av å se alt det fine du lager og skriver! Sitter nå midt i et hav av garn og planlegger nye prosjekter mens jeg venter på at senebetennelsen skal slippe taket. Dette gjør meg ikke mindre utolmodig! Hehe:) Har lagt det til i favoritter så jeg kommer tilbake! Gleder meg allerede;)

    Ida

    SvarSlett
  26. Så utrolig mye fint du lager :) Falt pladask for elefant-teppe og den strikka elefanten. Jeg har jo helt dilla på elefanter. Har hele huset fullt for alle kjøper det i gave til meg :)
    Vil du dele oppskrift på teppe og strikka elefanten så hadde jeg blitt veldig lykkelig :)
    Hilsen Lillian

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...