en sy- og strikkeblogg

fredag 28. februar 2014

Høl i hue!

Regnbue-protester på Russlands (og andre lands) homofobiske politikk har vi (heldigvis) sett mye av i media den siste tiden. Jeg syns det er en flott og bokstavelig talt fargerik måte å vise et standpunkt på, pasifistisk og mykt, men samtidig rungende i all sin fargeprakt og stillhet. Det er nok av blogger og kommentarer som har tatt seg av den brennhete debatten, jeg nøyer meg med å stille meg i den støttende køen. Det burde være en menneskerett å elske hvem man vil, uansett hvor i verden man lever og på hvilken måte. Min politiske brodd sparer jeg til et bitte lite poeng: Vi her i verdens navle Norge har lett for å dømme andre stater på en litt nedlatende og arrogant måte, uten å huske at vi kun kort tid tilbake (og i noen miljøer fortsatt!!) fordømte homofili både sosialt og juridisk. Å støtte enkeltindivider og grupper er beundringsverdig, å fordømme (og også boikotte, f.eks. via bistandskutt) hele stater tror jeg er naivt. Har vi ikke kommet lengre med politiske virkemidler?
Vi var litt for tjukke i hue alle her i den bedårske
familie til å være representative
luemodeller...

(Ok, jeg klarte ikke å sitte duknakket bakerst i klasserommet denne gangen heller, jeg måtte ytre noen politiske standpunkt i all stillhet.)

Uansett: Pinneguris Regnbuefebruar2014 er et nydelig samstrikkprosjekt som jeg måtte kaste meg på umiddelbart da jeg leste om det. Strikk i regnbuens 6/7 farger i februar. Antall farger i ROGGBIF kan muligens diskuteres, men siden raushet stod i sentrum for denne stille aksjonen, tror jeg alle antall av nyanser i regnbuen godkjennes. Jeg klarte å skvise inn hele 13 farger!

Aspargeslua til Annette Danielsen har stått på ønskelista lenge, men etter min formidable smell i møte med tysk strikk for 2 år siden, har jeg feiga litt ut. Helt til hele regnbuen gav meg et velfortjent dytt i baken. Dette er jo det perfekte prosjekt for å bruke opp bitte små rester av deilig garn i allverdens farger! Tror det gikk med ca 1 g av hver kontrastfarge. Og heldigvis var bildene så detaljerte og intuitive at oppskriftstolkningen gikk greit denne gangen, trass i at jeg fortsatt har boka på tysk. Tall skrevet som siffer er tydeligvis fortsatt det samme på norsk og tysk, så jeg slapp billig unna kasusbøying og andre forverrende eller forvirrende problemer.

(Siden vi nå er under parolen av all men are created equal osv, visste dere at Tyskland er verdens første stat som innfører et kjønnsnøytralt personnummer?

Nå som februar tar med seg Regnbuefebruar i dragsuget å nærmer seg slutten, ser jeg ikke bort i fra at denne lua skal gjentas flere ganger. Kanskje ikke med hele regnbuespekteret, men med en rekke rød-gul-orange-toner kanskje? Kanskje i voksenutgave til meg selv? Da blir det jo enda flere biser og flere farger også! Bonus for å være tjukk i hue! Unødvendig å si: dette var vanedannende strikk!

Takk, Pinneguri, for fremragende KAL! (Jeg har et bidrag til, men det må blogges når mottageren har fått det... En liten avsløring: Det er spekka med sau!)

Og vil dere se verdens fineste regnbuestrikk, ever? Besøk Marits Elle-Melle og se hennes magiske jakke! Første gang jeg tilfeldigvis møtte Marit i en heis (uten å vite at det var henne, så klart), hadde hun på seg denne. Og jeg MÅTTE jo kommentere den, og sørge for at jeg ble bedre kjent med denne flotte dama. Det ble jeg, heldigvis, og fikk masse inspirasjon og strikketips med på kjøpet (som det å felle av og kante med i-cord! Det var revolusjonerende for meg den gangen!)

Fakta:
Oppskrift: Asparges fra boka Hønseføtter og Gulerøtter (eller Freche Mache, om du vil gjøre den gniene genistreken jeg gjorde med å kjøpe boka billig på tysk! Rykter sier at boka siden den tid har utkommet på nytt på dansk, i to deler.)
Garn: ca 18 g grå Geilsk 3 tråds bomull/ull, ca 1 gram av hver kontrastfarge (Shetland soft, New Zealand lammeuld, Holst Supersoft og Noble, Geilsk Uld, Næstebarn 2 tråds merinoull), totalt 31 g
Pinner: 3 mm
Str.: 4 år
Endringer: Ich weis nicht!

Og apropos høl i hue: Det er ikke bare ull som stikker ut på toppen av lue her, nei. Noe av minstemanns skamklipte sveis tar seg også den frihet. Lua er nemlig åpen i toppen! En lett vår/høstlue som dette i bomull og ull kan vel ta seg den frihet å lufte litt på toppen?

20 kommentarer:

  1. Så stilig den var! Ha en flott helg!

    SvarSlett
  2. Huen er kanonflot og jeg har moret mig med at læse om dine oplevelser med det tyske sprog. Det er et svært og meget nuanceret sprog, og man har brug for ca 25 % flere ord for at oversætte en dansk sætning til tysk. Det kan godt tage pusten af én :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika (i Tyskland)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, og hjertelig takk for at du kommenterer på dansk i steden for på tysk! Dansk og danske strikkeoppskrifter er heldigvis lett forståelig, så fort en har lært seg noen enkle utryk som nem, slo om osv.

      Tenk at jeg har en leser i Tyskland! Tjihi! Stolt!

      Slett
  3. Heisan for ei flott lue!
    Jeg har sett på den i boka mi som heldigvis ikke er den tyske utgaven, men aldri kommet så langt at jeg har strikket den, men nå frister den.
    Takk for fin omtale av jakka mi, (og meg) Og, ja jeg har krympet ørlite siden den gang, men jeg tror også at jakka på forunderligvis har vokst:) Nå håper jeg bare at jeg skal bli så lett i hodet at jeg får gjort ferdig den nye.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du kan strikke matchende lue til den nye regnbuejakka di? Av de ørsmå restene?

      Det er godt at både kropp og strikketøy er fleksible saker som tåler en størrelsesforandring, bare så ergelig når de forandrer seg i ulik retning! Ribbestrikk har jo en tendens til å vite hvilken vei den vil, men jeg trodde Kauni var et stødig garn som holdt seg godt når det først hadde etablert sin fom etter noen vask? Jeg tror nok du må ta æren for størrelsesforskjellen mellom deg og jakka selv, gitt! (0: Kanskje mannen din kan bruke den opprinnelige regnbuejakka? Så kanskje jeg ser han også, neste gang jeg tilfeldigvis møter dere i en heis? 😄

      Slett
  4. Jeg er fremdeles imponert at du strikket den på tysk, siden jeg selv heller hadde kastet inn håndklet og kjøpt de nye norske utgavene. Tysken min er radbrukket.

    Sønnen her har denne i rødt som hovedfarge, og han omtaler den som vulkanlua si, med stolthet i stemmen. Kanskje han burde få en ny, siden den andre har holdt i årevis?

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh, VULKANlue kjenner jeg tilfeldigvis et par gutter som kommer til å falle fullstendig for! Tror jammen vi skal ha et familiedykk i garnlageret så de kan velge lava-farger selv. Takk for svært pedagogisk tips! Tipper ungene kommer til å gå med lue til st.hans i år, minst!

      Slett
  5. Så kul lue. At den i tillegg har et budskap gjør den enda bedre. La meg tippe? Teknikken er forkortede pinner?

    SvarSlett
  6. Så utrolig kul lue.
    Jeg hadde ikke klart å strikke etter tysk mønster.

    SvarSlett
  7. Fantastisk morsom lue! En spesiell strikketeknikk som gir god effekt. Takk for skryt om dressen. Jeg har strikket inn hjertene, strikket fram og tilbake, så da gikk det :)

    SvarSlett
  8. Det var ei utrolig stilig lue du :-)) Tusen takk for at du tipsa meg om navnet på Pelikanskjellet ;-)

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
  9. Så flott utgave av den lua!! Og ja til maaaange farge nyanser i regnbuen, de glir da over i hverandre? ;)

    SvarSlett
  10. Det var ei kjempekul hue :)

    SvarSlett
  11. Kjempeflott lue og enda flottere formål :)

    SvarSlett
  12. Utrolig morsom lue! Sånn må jo gå an å strikke i voksenstørrelse også :-)

    SvarSlett
  13. Så stilig lue! Og jeg er veldig enig i politikken din også, så applaus for at du ikke klarte å sitte stille bakerst i klasserommet. Jeg tror verden har godt av at folk sier fra.

    SvarSlett
  14. Må bare si at jeg er utrolig glad for at du har tittett innom her igjen etter ett års pause, men nå tror jeg pikade du har tatt deg en ny pause igjen;P
    Jeg har selv ME, og det er en vanskelig sykdom, det er en usynelig sykdom som andre ikke ser. Man gjør jo ikke ting sosialt, ute blandt folk, med tilskuere når man er dårlig. De ser deg jo bare på de gode dagene, å da er man jo ikke syk. i hvertfall ikke akkurat i øyeblikket. Man ser i allefall ikke syk ut de dagene man kommer seg ut av dyna å ut verden.
    Jeg håper du kommer sterkere tilbake på bloggfronten, du har vært dypt savnet av en helt ukjent strikke ME blogger;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...