en sy- og strikkeblogg

torsdag 30. juli 2009

Noas ark

Oppskriften på disse morsomme dyrene fulgte som vedlegg til Simply Knitting en gang høsten 2007, og jeg falt umiddelbart!
Dyrene var morsomme å strikke, og jeg fikk rydda opp i alskens garnrester også. Perfekt garnslanke-prosjekt!
Selve båten og huset gikk raskt unna på strikkemaskinen.

Noe av det som gjorde det morsomt å strikke dyrene, var at det var stadig nye teknikker (som perlestrikk på krokodillenes rue rygger). Men jeg ble etter hvert dugelig lei av bein, ører og altslags duppeditter, jeg er jo den store monteringsutsetteren... Må innrømme at jeg forbannet Noah etterhvert for at han absolutt skulle ha TO av hvert dyr!
Inni beina er det akvarieslanger (! er ikke det obligatorisk utstyr i en velfylt strikkekurv??) med piperensere inni. Tynne armer, støttenner etc har bare piperensere inni. I oppskriften var det brukt sugerør, men jeg ville at dyrene skulle være playproof for minstemann også! Og de har jammen tålt både sutting og slosskamper, og lange ekspedisjoner til villmarken...
Tanken var at dyrene skulle utgjøre fjorårets adventskalender med ett dyr pakket inn hver dag, men da desember nærmet seg, var jeg så lei av å montere små ører og bein at jeg rett og slett måtte ha en pause. Vel, innen julaften var de ferdigstilt, og gjett om det ble suksess!! Ungene jublet, og det aller beste var jo at det var to eksemplarer av hvert dyr, altså en til hvert barn! Takk Noah, allikevel, for julefreden... (o:
Oppskrift: Alan Dart
Garn: PT5, Falk fra Dale, diverse rester i tilsvarende tykkelse ca.
Pinner: 3 (greit at "stappedyr" er litt tett strikket, så ikke vatten tyter ut!)
Annet: Akvarieslange, piperensere

6 kommentarer:

  1. Så utrolig stilig!!Skikkelig flott.Du strikker bare så pent.Flink!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Heilt spesiell! Jeg må jo innrømme at de fleste store tingene jeg strikker i glattstrikk går unna på strikkemaskinen, men disse dyra oga ndre ting som involverer mye felling, øking eller vrangmasker strikker jeg "på gamle måten". Som jeg koser meg mest med. (o:

    SvarSlett
  3. Åh... Dei oppskriftene gjekk eg viss glipp av :-) Veldig fine.

    SvarSlett
  4. Finnes disse oppskriftene i dag? Evt. hvor?

    SvarSlett
  5. Ser ut som om det går an å kjøpe oppskrifta fra Alan dart sin egen side:
    http://www.alandart.co.uk/products/product/80

    Lykke til! Kos deg med dyrestrikken. Fikk nesten lyst til å begynne å strikke noen nye småtasser da jeg så på dem igjen nå... Gutta mine negynner å bli så store at de skjelden leiker med Noah og alle dyra hans lenger. Vi får huske på å ta dem fram når vi har småbarnbesøk! (o:

    SvarSlett
  6. Disse var super kule!! Pirkeri arbeid da.. Imponert!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...