en sy- og strikkeblogg

søndag 14. februar 2010

Evolusjonshjelp til mødre


"Hvis evolusjonsteorien stemmer, hvordan kan det da ha seg at mødre bare har to hender?"
Ed Dusault

Det kan i alle fall hjelpe henne, trass i denne åpenlyse begrensningen, å ha en god nålepute og et nålebrev! Morsdagsgaver, i Mammas farger. 4-åringen min ville ikke være dårligere han, bestemødre er da også mødre, for flere generasjoner til og med! I høst var han flittig med innsamling av erteblomst-erter, pressing av blomster, og planlegging av det enorme beddet en av oss (?) skulle spa opp neste år! Min lettelse var i alle fall stor da jeg kom på at ertene ville utgjøre en ypperlig gave til tre bestemødre med grønne fingre og det meste annet fra gavebutikken. Kremmerhus ble brettet, ertene nøye fordelt, og tørkede blomster limt på. Blei de ikke søte? Fin gutt jeg har? (o: Stolt mor.

Mønstre på sysakene, som jeg har laget før i en annen valør: Tildas Hus og Grethe Gulliksen Moe's Fargesprakende Patchwork.
Stoffrester fra gamle putevar, Marihøna i Larvik og Stoff og Stil.
Fyll: Ullfilt, virker mye bedre enn syntetisk fyllmasse syns jeg, blir fasr og fint så nålene ikke forsvinner inn i putene.

Og for de som stusser på antall bestemødre: det er ikke jeg som er bigamist!

9 kommentarer:

  1. En ypperlig gaveidé!
    Tenk, så enkelt, og så vakkert!

    SvarSlett
  2. Hei!!

    Jeg ser du har lagt ut en fin oppskrift på monsterbukser! Har du oppskriften på mindre bukser? Tenker litt på å lage til ganske liten baby!! str. 50 - 56... Har desverre ikke funnet den andre steder på nettet !

    SvarSlett
  3. Uansett antall bestemødre, så var hjemmehøstede erteblomstfrø en flott gave! Også så fint presset blomsten var! En botaniker in spe han der sønnen din ;)

    SvarSlett
  4. De er så fine de sysakene dine! :)
    Nå har jeg laget en egen etikett på bloggen min for Stjerneteller-kolleksjone. Der finner du alle episodene :) takk for hyggelig kommentar :)

    SvarSlett
  5. Takk for hyggeleg kommentar på bloggen min! Bloggen din ser spanande og fin ut, så her må eg nok tilbake!

    SvarSlett
  6. Nå fikk jeg flere lure ideer... må bare finne tid til å gjøre noe med dem også da!
    Ha en fortsatt god kveld og helg!

    SvarSlett
  7. Takk for hyggelige tilbakemeldinger igjen!
    Ja Felisi, sønnen er nok lit arvelig belasta på botanikk-fronten, ikke alle 4-åringer som kommer hjem fra barnehagen med detaljerte tegninger av f.eks. sukkertare... (o:

    Karina: Jeg skreiv ikke monsterbukde-oppskrifta for så små størrelser som 50-56 rett og slett fordi så små rumper bare ligger med monsteransiktet opp noen få minutter av gangen... Syns det er morsommere med bukser som har detaljene på fronten til de aller minste. Men om du allikevel vil strikke til et lite micromonster, kan du jo bruke masketallet fra en babybukse (f.eks. fra Dalegarn, de har fine og gode babymodeller), men istedenfor å strikke buksa høyere bak rett etter linningen, strikker du monstermunn som jeg beskriver i oppskrifta mi litt lenger ned på baken. Det blir finest resultat om du velger en litt smal buksemodell, så monstersmilet blir litt strekt ut på rumpa liksom. Og lager du litt lange bein, holder buksa kanskje kanskje fram til krabbealder? Da er det jo utrolig søtt med et lite monster som bomper rundt i lav høyde...

    Lykke til, håper jeg ikke bare forvirra deg nå! Om du lurer på mer, bare si ifra!

    Mari

    SvarSlett
  8. Tusen takk for svar!! Da prøver jeg meg på den minibuksa jeg =)

    SvarSlett
  9. Kom innom for første gang via Annepålandet.
    Så hyggelig blogg du har - skal nok komme tilbake:-). Kjempesøte nåleputer!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...