en sy- og strikkeblogg

fredag 8. april 2011

Tante grønn

Jeg innrømmer det. All snøen på bildene avslører det. Jeg er treg. Denne jakka ble ferdig for ca 1 måned siden, og da bildene ble tatt for 2 uker siden, lå det fortsatt rikelig med snø. Forrige helgs fantastisk tette tåke formelig spiste opp resten av snøen, nå ligger bare en liten haug igjen i gårdsplassen og minner om vinterens måkeinnsats. Hurra!

Denne nye favorittjakka er Hampton Cardigan, igjen fra favorittboka New England Knits. Om ikke det var nok, elsker jeg dette garnet. Babysilk fra Du Store Alpakka. AH! Utrolig mykt og solid garn, drøyt som pokker, som å strikke med vann. Om det skulle gå ann. Kun 336 g garn gikk med til en jakke i størrelse godt voksen, det sier vel sitt om hvor drøyt garnet er?

Konstruksjonen av jakka er igrunnen latterlig enkel, Strikk opp bakstykket til ermhulene, legg opp masker til ermer på samme bit, fell av nakke, fell av ermmaskene, strikk til forstykkene er like lange som bakstykket. Voila! Ingen økninger eller fellinger å telle seg fram til, ingen innsving etc. Allikevel, siden garnet faller relativt tungt, former jakka seg fint etter formene, eller kurvene, eller hva man sier (linjene finner man ikke her i alle fall...).

Eneste klage jeg skal innvende er at det ikke står noe sted i oppskrifta at jakka har 3/4 lange ermer. Modellen på bildene er høy og slank, og selv på henne rekker jakka godt ned til håndleddene. Ok, jeg burde kunne lese ut ifra blokkediagrammet i boka at 28 cm arm ikke akkurat er rikelig (før mansjett), jeg er da heldigvis ikke et stakkars thalidomid-barn heller. Men med litt ekstra damping og strekking er armlengden ok. Skal jeg strikke denne jakka om igjen, noe som er svært sannsynlig, skal jeg legge opp et par rapporter til på hver arm.

Facts:
Oppskrift: Hampton Cardigan
Garn: Babysilk
Forbruk: 7 nøster
Str: 42ish
Pinner: 4

Og dere, TUSEN (ca 1000) takk for masse gode ord og stemmer på Beste Håndarbeidsblogg 2011! <3

10 kommentarer:

  1. Sånne jakker liker jeg, fasongen, mønsteret og det beste av alt, måten den er strikket på!
    Dette var jakka si!

    SvarSlett
  2. For ei herlig jakke i en knæsj farge :-) Den kan no brukes til ALT :-D

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
  3. WOW! Flott jakke.. men jeg så at jeg ikke ville vært den som skulle montere den :( Montering er fortsatt det verste med hele strikkinga, spør du meg :P
    God helg!!
    Klem

    SvarSlett
  4. Så utrolig flott jakke du har strikket!! Veldig tøff farge også. Ble helt misunnelig jeg.

    SvarSlett
  5. Kjempefin jakke! Fristende å strikke, men så var det monteringa da.......... :-)

    SvarSlett
  6. Tillykke med din meget flotte trøje, hvor er den bare flot. Skøn farve.

    SvarSlett
  7. Flott jakke. Ser fristende ut.... Skal bare strikke jakke til broren min først. Han er nesten to meter høy..... Så da blir det kanskje ikke i år :))

    SvarSlett
  8. Nydelig ble den!
    Og snøbilder blir ekstra fine da ;-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...