en sy- og strikkeblogg

søndag 1. juli 2012

Til orientering

For en 5-åring er det likegyldig om opp er ned, bak er fram, øst er vest. Hele verden er en fantastisk 3-dimensjonal tumleplass, og man lander stort sett på beina. Klær er et nødvendig onde, men om de tas på bak fram eller på vranga spiller da ingen trille.

Vårens friskgrønne gladstrikk fra før løv og farger eksploderte utendørs. Rask, morsom, enkel modell, Gathering Stripes på überpopulære Veera Välimäki (jepp, jeg har telt alle vokalene et par ganger for å få stavet det rett!). Igjen gjør Tulliballs fantastiske Twiid-garn strikkingen utrolig behagelig. Og det ferdige plagget lett og holdbart. Litt fargevariasjon mellom de to hespene syns litt, men overgangene ble myket opp ved å strikke annenhver omgang med garn fra de to hespene i 6-8 omganger. Stripestrikk er potetgullstrikk; bare en stripe til...









Teksten er selvsagt plassert i rett perspektiv for bæreren!

Modellen er så enkel at det ikke engang er forskjell på forann og bak. Siden halsen er såpass vid og høy, gjør det ingenting, nakken er godt dekket uten at genseren blir for kort bak. Så spiller det heller ikke så stor rolle hvilken vei man tar genseren på seg, bortsett fra at plasseringen av halsens knapper kan bli litt rar.


I et forsøk på å orientere minstemannen, strikket jeg inn retningsangivelser i den nye genserens belegg i bol ermer. Forann, bak, høyre og venstre. Jeg vurderte å bruke rød og grønn markering på retningene for å presse inn litt marin navigering også, men innså at informasjonsstrømmen tross alt kunne bli for stor. En oppvekst med en fargeblind far i båt har dessuten lært meg at uten en fargesterk kompanjong til desiffrering av fargekodene i sør- og nordgående lei, betyr rød og grønn markering lite... En sommer bodde to av ludobrettets 16 brikker på båtens kartbord i den hensikt å skulle fungere som referansefarger. Med det resultat at vi aldri kunne være flere enn 2 som spilte ludo, og kun med blåe og gule brikker...




5-åringen er godt fornøyd med nygenseren. Ikke for varm, myk og god. det er bare ett skjær i sjøen for orienteringsplanen min. Det gjenstår nemlig å lære han å lese...

Fakta:
Oppskrift: Gathering Stripes
Garn: Tulliballs Twiid
Forbruk: Grønn Snørrunge 149 g
                Brun Skrå 49 g
                (bittelit restegarn fra Indigo Moon i fargen Pumpkin til bokstaver, sydd på med maskesting)
Pinner: 3 og 3,5 (minste på rillestrikken på halsen for at den ikke skulle bli for vid)
Str: 6 år ca

Til orientering 2: Jeg noterer meg at stavekontrollen her på blogger ikke liker at jeg staver forann med 2 n'er. Jeg minnes svakt at det ble påpekt mens jeg nensomt plasserte mine maskesting at det da umulig kunne være to n'er i forann? Jeg husker også meget godt at jeg påståelig stod på mitt, fordi jeg visste at jeg hadde konsultert Kunnskapsforlagets Norsk rettskrivningsordbok, ørtende opplag anno 1985. Akk ja, hva hjelper vel det når man leser det man vil lese? For ved nærmere ettersyn må jeg jo innrømme at både stavekontroll, vennlig (men ikke sta nok) venninne og Kunnskapsforlaget har rett. Og jeg feil. Men ikke pokker om jeg skal sy alle de maskestingene om igjen, jeg som syr hver omgang helt ut av gangen, ikke bokstav for bokstav! I et forsøk på å overbevise verden om at to n'er i forann slett ikke ser så værst ut, fortsetter jeg å skrive det her. Det kan tyde på at verden ikke viker. Det kommer fortsatt røde bølger under forann...

Jammen fint at jeg kan oppdra sønnen til å bli like stavesterk som meg selv! Om han ikke blir en rettskrivningsener, skal jeg da i alle fall lære han å stå for det man tror på! Til enhver pris. Man må jo gå FORANN med et godt eksempel!

32 kommentarer:

  1. For en skjønn gutt med en kjempefin genser! Den er like fin alle veier, hihi!
    Ha en fin kveld.
    Klem!

    SvarSlett
  2. Så morsom genser;) kjempe morsomme detaljer;)

    SvarSlett
  3. Du er morsom! Da jeg leste første del av innlegget tenkte jeg; skal jeg påpeke at det er feil skrevet, eller er det å bry meg med noe jeg ikke har noe med? Men som norsk-lærer i sjel og sinn satt det langt inne.....
    Men genseren var kjempestilig og fargen bare nydelig! Og det var en over gjennomsnittlig smart idè med påskriftene !!!! Herlig!

    SvarSlett
  4. Stilig genser! For en genial idé å strikke inn retningsangivelser (med eller uten stavefeil - jeg overser den). Kjempekult!

    SvarSlett
  5. Kremt. Jeg kjenner at det ikke er helt uproblematisk å sende guttungen ut i verden med denne genseren heretter, og vurderer om jeg rett og slett skal sette et stort rødt kryss over den siste n'en? Hva syns norsklæreren om det? (o:

    SvarSlett
  6. Fniser litt av rettskrivingsdilemmaene og synes genseren var kjempeflott!

    SvarSlett
  7. Nyyydelig genser på en skjønn gutt! Utrolig artig at du har skrevet foran, bak osv, og enda mer morro at det står Forann :)Flotte farger!

    SvarSlett
  8. Til orientering 1: Kjempetøff genser!
    Til orientering 2: Utrolig bra skrevet:)

    SvarSlett
  9. Til orientering 3: Takk! For uforbeholden støtte. (o:

    SvarSlett
  10. Så alldeles herlig, må nok få prøve både den festlige genseren og det garnet som ser fantastisk ut.
    For ikke å glemme, herlig lesning og en skjønn gutt!

    SvarSlett
  11. Hehehe, jeg må innrømme at da jeg var dypt inni lesingen her, så ble jeg brått dratt ut av ordet "forann", flere ganger ;) Liker at du ikke bryr deg så hardt, og jeg nevner det kun fordi du sier det selv :) Nydelig genser, fine farger, flott snitt og i det hele tatt utrolig pent strikket! Og nei, det monner ikke å strikke av mors garnlager - verken for meg eller for henne (hun har ekstreme mengder...) men moro er det likevel! ;)

    SvarSlett
  12. Se der ja! Godt du fikk blogget den, så jeg har noen å vise til når jeg skal blogge om feriestrikketøyet mitt. Ser ut til å være det perfekte reisestrikket. Har valgt alpakka, og er uørlite usikker på om det var rett garnvalg, for kragen blir da ekstra slapp. Men nå har jeg ikke tid til å raide garnlageret mer, og strikker i kveld som en gal for å kunne dele til armer før flytur. Store sikkerhetsnåler er null problem om de sitter fast i strikketøyet, men om de ligger løst i veska, klar til bruk, er de litt mer strenge i sikkerhetskontrollen på flyet.

    Godt å være litt sikker i sin sak, jeg har lagt ut om et navn på et fjell her i området som jeg syntes var så passende siden det lignet veldig bra, (Tommajekselen) og sjekket til og med kommunekartet for bekreftelse.

    En vennlig innfødt kunne lede meg på rett vei til Tommaskjelven (ligner jo ikke engang) og vise meg navnet på kartet. Jeg leste visst det jeg ville at det skulle stå.


    Oi! Lang kommentar. Montro om man kan bruke opp kommentarfeltet?

    SvarSlett
  13. Noe så herlig! Utrolig lurt (utenom at han ikke kan lese) å skrive ka som e forran og bak :)

    SvarSlett
  14. Nydelig farge og flott modell. Stilig hals, har aldri sett slik før.

    SvarSlett
  15. Kjempefin genser og utrolig kreativt med retningsanvisning til 5-åringen! En "n" for mye gjør vel ikke så mye fra eller til;-)Regner med at mottakeren ikke bryr seg det spøtt om det.

    SvarSlett
  16. Kjempefin genser, veldig bra fargevalg! Mon tro om denne går under unisex og kan strikkes til jenter også?

    SvarSlett
  17. Hei igjen og takk for koselig hilsen i bloggen min :) Hva du skal gjøre med den ekstra bokstaven din må du nesten tenke ut selv *ler* Men ett kryss over var kanskje en lur idè ;p Genseren er jo superfin uansett!!!! Ha en super dag!

    SvarSlett
  18. Nydelig genser, og den hadde sikkert blitt flott på nesten 9-åringen min også. Må nok i køen.. Jeg må innrømme at jeg nok hadde brodert over den siste bokstaven i forann med maskesting før den hadde blitt lagt ut på bloggen, så feig er jeg ;)

    SvarSlett
  19. Flotte gensere, både denne og den forrige! Toppen til deg selv var også kul, kanskje jeg skulle strikke en sånn jeg også...?

    SvarSlett
  20. Elisabeth; det er jo ENDA mer bloggbart når man får sånne panneklaskøyeblikk! :)

    SvarSlett
  21. Superfin genser! Morsomt med teksten :-)
    Klem

    SvarSlett
  22. Superkul genser, den må nok strikke en dag. Artig innlegg, du skriver veldig underholdende.

    SvarSlett
  23. Wonderfull! I don't understand yours comments but i'm sure it's very interesting...bye bye

    SvarSlett
  24. Så flott genser! Smart med anvisninger da, selv om det rykker heftig i rettskrivingsnerva mi ja, hihi.

    SvarSlett
  25. Denne er så fiiin - jeg har planlagt å strikke den voksne utgaven i ferien i brent orange og grå.

    Herlig farge du har valgt til gutten også.

    jeg elsker slike detaljer som med den teksten - liksom litt av vitsen med å strikke selv :-)

    Ønsker deg en fin sommer!!

    SvarSlett
  26. Haha, ja det er viktig å stå opp for det man tror på! Til forveksling likt med å være sta, men overgangen her er hårfin... :-)

    Flott genser, flott gutt og morsom ide!
    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  27. Så morsomt å se en annen fargevariant også av denne herlige Gathering Stripes. Digger den!!
    Har planlagt en til meg selv, så jeg ble glad for å få garntips på dette. Gleder meg til å strikke den.
    Liker så godt det du skriver (mye morsomt og velformulert)
    og det du strikker :O)
    Takk for trivelige kommentarer hos meg! Nå skal jeg bestille meg garn, juhuu!!

    ha en strikkefin helg! :O)

    SvarSlett
  28. He he, må le litt av din standhaftighet. vet ikke helt hva jeg skal si, vokste opp med en far som snakker riksmål, og brukte ord som nu og efter. Fikk litt tyn for det på skolen, spesielt med tanke på at jeg vokste opp i Groruddalen i Oslo Øst...
    Så lenge 5 åringen skjønner retnings-anvisningen synes jeg tanken er knallgod. :)

    SvarSlett
  29. Kjempefin genser! Er på jakt etter mønster til genser strikket fra halsen og ned, og denne er absolutt en kandidat. Takk for inspirerende blogg :-)

    SvarSlett
  30. Herlig innlegg og flott gutt inni en flott genser.
    Nå for tiden kan man jo velge skrivemåte på så mange ord at det finnes vel snart ikke noe som er galt eller rett, så en n fra eller til spiller ingen rolle - så lege meningen er klar:)

    SvarSlett
  31. Eg lo høgt då eg las dette innlegget ditt, du skriv veldig godt.

    Gensaren var fint, men det er tydeleg at detaljane som gjorde gensaren til noko meir enn ein vanleg genser er gøymt på innsida :)

    God helg!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...