en sy- og strikkeblogg

torsdag 13. august 2009

Monsterbukser - oppskrift!

Monsterbukser går som en farsott over strikkekurvene våre for tiden, og jeg har sett mange spørsmål og mye frustrasjon over manglende oppskrifter omkring på ulike forum. Derfor: Disse buksene er strikket fritt etter http://www.crankypantshome.com/, men etter eget ullhode...

OPPSKRIFT:
Garn: Babyull/Gjestal Knopp/ Sisu
Pinner: 2 +2,5 for første garnalternativ, 2,5 + 3 for de to andre (dvs buksa blir LITT smalere i babyull, men det er marginalt og ikke noe problem. Jeg henviser til pinner for Knopp/Sisu her.)

Str.: 6 mndr. (1) 2 (4) år
Strikkes rundt. (liten rundpinne og strømpepinner til beina)

Legg opp 140 (140) 160 (160) m på pinne 2,5. Farge 1, her lys grønn.

Strikk løpegang for strikk (elastikk altså) i livet slik:
8 omg rett, 1 omg vr (=brettekant), 8 omg rett. Sys sammen til slutt, la liten åpning stå igjen forann, tre i strikk.

Bytt til pinne 3.
Strikk 9 (10) 11 (11) cm rettstrikk over alle maskene (målt fra brettekanten). Sett merker i sidene (dvs. med 70 (70) 80 (80) m i mellom).

Strikk høyere bak = MONSTERMUNN med rødt over halvparten av m slik:
Strikk m fra sidemerke til sidemerke med rødt (1 omg), snu.
Strikk tilbake, men snu når det gjennstår 5 røde m på venstre pinne. Fortsett slik i begge sider av det røde feltet til det står igjen 20 røde masker, snu, strikk alle maskene mot venstre, dvs. 45 (45) 50 (50) m (denne pinnen er på vrangen).
Snu, strikk alle maskene mellom sidemerkene med rødt. Munnen er ferdig!

Strikk 2 omg over de andre maskene med farge 1.

Fortsett med farge 1 over alle maskene og strikk videre rundt i ytterligere 3 cm.
Øk for skritt 2 m midt forann og midt bak med 2 m i mellom 2.hver omg 8 ganger.

Del arbeidet i to, og strikk beina separat videre.
Fell 2 m på innsiden av beinet hver 6. omgang 8 ganger.
Strikk samtidig beinet stripete (eller annet mønster).
Ved beinlengde 18 (22) 30 (36) cm felles jevnt fordelt til 48 (50) 52 (52) m,strikk vrangbord videre på pinne 2,5, 1r 1vr i 8-10cm.

Broder tenner og øyne på monsteransiktet.

Ikle minimonsteret og forbered deg på smilende reaksjoner. (o:



NB: Denne oppskriften har tatt høyde for at barn vokser FORT!! De er relativt lange på beina, men lang vrangbord gjør at beinlengden er lett å justere ved å brette den opp eller ned. Ønsket er at buksa skal holde to pardress-sessonger, i alle fall for de største størrelsene.

NB2: Buksa på bildet er faktisk strikket i tykkere garn... Jeg har ikke fått tatt bilde av de tynnere enda. Vil du ha en litt tykkere bukse og et litt raskere strikketøy, kan du fint bruke f.eks. PT5 sport (min favoritt!), Dale Falk, Sandnes Smart etc med tilhørende pinnetykkelse, men til disse størrelsene ville jeg brukt 120 (120) 140 (140) m. Buksa skal ikke være for vid over baken, monstermunnen skal jo brøle ordentlig!!

Bilder av andre varianter kommer seinere...

Lykke til!

Oppdatering 27.01.10:
Siden jeg ser av bloggstatestikken min at dette inlegget er det som gir desidert flest treff på bloggen min, legger jeg ut bildene av noen av de andre monsterbuksene jeg har laget her også. Gå evt til etikett MONSTERBUKSER på høyre side for se de komplette innleggene.


Og gi meg gjerne tilbakemeldinger om deres varianter av denne buksa!! Gøy om vi kan inspirere hverandre!


Hai-monster-bukse, etter bestilling fra min svært marint interesserte 4 åring... Kjekt restegarnprosjekt, for det meste Gjestal Knopp, ispedd litt Dale Babyull.

Et forsøk på ape... (som om det skulle være et monster!!!) UFO og flygende tallerken ble foreslått... Gjestal knopp, deilig og myk! (o:

102 kommentarer:

  1. Så flott bukse.Tusen takk for at du deler oppskriften med oss.

    SvarSlett
  2. Heisann! Knall bukse. Jeg lånte oppskriften din og har nå strikket en til min lille nevø. Jeg linket oppskriften til denne siden.
    Resultatet kan du finne på
    http://kozemor.blogspot.com/

    Tusen takk :D
    Har ønsker på to stykker til av samme bukse, så de er populære i min familie i allefall :D

    SvarSlett
  3. Supertøff bukse! Har skikkelig lyst til å prøve å strikke en slik til lille snuppa som skal begynne i barnehage etter jul.
    En av garnbutikkene i nærheten her har salg på garn for øyeblikket, deriblant Sisu så tenkte å strikke med det. Men ca. hvor mye garn trenger jeg??

    SvarSlett
  4. Tusen takk, dere! Gøy at så mange andre også strikker monsterbukser!

    Jeg brukte ca 125 g på str 2 år totalt, og 175 g på str 4 år.

    Lykke til! Vis meg resultatene!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for at du deler oppskriften. Nå skal jeg prøve meg på en til mitt lille barnebarn!

    SvarSlett
  6. Så fint at eg fann bloggen din via min eigen..hihi! Trur nesten at eg skal legge til ullbukse på to-do-lista mi...kjekt å sjå fleire med 1001 ting dei gjerne skulle gjort, forresten! ;) Lukke til!

    SvarSlett
  7. Hei
    Var rundt å kikka på strikketøy-ting, som vi kanskje kunne ønska oss fra farmora her... (jeg kan ikke strikke). Så måtte jeg inn å se på monsterbuksa - de er så kule. Begge snuppene har den ;)
    Jenny sin er selvfølgelig i jentevarianten - rosa og lilla...

    Her så vi jo en kjent gutt!

    Imponert over alt du lager!

    Hilsen Hanne - mamma'n til Jenny O.

    SvarSlett
  8. Tusen takk for oppskrifeten, du er snill som deler med oss. Ha en fin strikke vinter.

    SvarSlett
  9. Heei!!
    Flott bukse, de er råstilige..

    Men jeg skjønte ikke en shit av oppskriften =S
    Så får se om jeg får noen til å lage for meg =D

    SvarSlett
  10. Hvor mye garn går med til denne i største størrelse ?????

    SvarSlett
  11. Halleluja! Eller takk, som andre kasnkje ville sagt. Har strikka etter eige hovud ein gong eg også, men tok eg notatar? Neidå! Og no var eg ikkje særleg hypp på å lage oppskrift ein gong til. TUSEN TAKK!

    SvarSlett
  12. Takk for oppskrift! :)

    Har eit spørsmål, er strekket i livet festa annleis på den buksa som er på bildet? Slik eg forstår oppskrifta skal eg sy strekket inni den øverste delen der det er brettekant.

    Ingrid :)

    SvarSlett
  13. Hei. Flott blogg med flotte ting!

    Sitter med mitt første forsøk på monsterbuksen nå og forstår ikke helt hvordan jeg skal gjøre det med munnen. Skal den strikkes for seg, det grønne for seg og så syes sammen til slutt??

    Katrine

    SvarSlett
  14. hei igjen!

    Lurte på ein ting eg også. Etter eg er ferdig med munnen skal eg då først strikke 3 cm så auke med 2m framme og bak 8 omg? Eller skal eg auke i dei 3 cm?

    Er nybegynner så er ikkje så lett å forstå strikkeoppskrift :)

    Ingrid :)

    SvarSlett
  15. Fant ut av munnen med en del prøving og feiling, nå står jeg fast der Ingrid også gjør...

    SvarSlett
  16. Hei igjen! Beklager seint svar på spørsmål!

    Dere har skjønt alt sammen rett. Ja, på bildene i dette inlegget er det strikket vrangbord i livet, i oppskrifta og de andre monsterbuksebildene på bloggen min er det strikket belegg og brettekant for løpegang til strikk. Syns dette er mye finere og mer praktisk!

    Munnen er strikka for seg selv, på den måten slipper en å dra med seg garn av flere farger hele veien rundt...

    Og ja, det skal først strikkes 3cm etter at munnen er ferdig, DERETTER skal en øke annenhver omgang til skrittet.

    Håper buksene deres nærmer seg et juletre med stormskritt, Lykke til! (o:

    SvarSlett
  17. jeg lurer på en ting, "strikk m fra sidemerke til sidemerke med røst (1omg), snu". skal eg bare strikke fra sidemerke tl sidemerke eller en hel omg? når eg frem og tilbake blir jo munnen i riller, mens resten av drakten i glattstrikk....skal jeg bytte på rettstrikk og vrangstrikk? og når jeg har strikket munnen, hvordan skal jeg klare å dekke alt annet med farge 1?? hvordan strikke rundt munnen liksom....sorry mange spm, men er skikkelig giret på å få dette til:)hilsen silje

    SvarSlett
  18. Tusen takk for at du la ut oppskrift! Har lagt linket til bloggen din fra min egen hobbyblogg der jeg viser frem min første monsterbukse (prøvekluten ;) )

    SvarSlett
  19. Takk for at du deler oppskriften - jeg skal straks prøve meg på en sånn... :D

    SvarSlett
  20. Tusen takk for at du legger ut en oppskrift alle kan forstå! Utrolig morsom apebukse!

    SvarSlett
  21. Denne er bare fantastisk søt, særlig haivarianten er jo bare kjempetøff! Ikke lett å ta feil klær i barnehagen med denne her, nei:)

    SvarSlett
  22. Takk for flott mønster som i tilegg var lett å følge selv for en strikke nybegynner :)
    Det ble mitt første fullførte strikke prosjekt og etter det har jeg vært hektet :) Har strikke tilsammen tre monsterbukser som alle har resultert i smilende foreldre og varme barn.
    Takk!
    Hilsen Henriette

    SvarSlett
  23. Takk alle sammen, jeg blir så glad når dere liker det jeg lager, også oppskriftene!

    Og Henriette, jeg er imponert!! Bukse som første strikkeprosjekt er jammen ambisiøst, og så gøy at det gikk så bra at du satte igang med to til!! Er jo tross alt endel å holde styr på, med forhøyning bak, økning og felling i skrittet etc. Tror jeg hadde strikka ganske mange luer og sjerf før jeg satte igang med bukser... Men jeg starta strikkekarrieren som ganske liten, da.

    Keep up the good work!

    Mari

    SvarSlett
  24. så utrolig kjekt at du legger ut oppskrift. Eg har aldri strikket noe før, men er no godt i gang med buksa, og det er kjempe kjekt.

    Men eg lurer på en ting: når en skal øke til skrittet fremme og bak, det står at en skal øke i hver andre omgang. Vil det si at eg skal strikke totalt 8 eller 16 omganger før eg er ferdig med skrittet?

    *Malin*

    SvarSlett
  25. Hei Malin, jeg sier det igjen: Jeg syns det er utrolig tøft av flere av dere å starte med en bukse som første strikkeprosjekt!! Men høye mål gir oftest gode resultater, så veldig imponert! Og heretter blir jo de fleste strikkeutfordringer barnemat!

    Skrittøkningen går over totalt 16 omganger. Økning på 2.hver, rettstrikk utn noe fiksfakseri på 2.hver. 8+8=16.

    Lykke til!! Håper jeg får se resultatene rundt omkring på blogger etc.!

    Mari

    SvarSlett
  26. Hei igjen:) takk for svar sist. Her kommer da et nytt spørsmål, hehe. Eg har strikka en del på ene beinet, eg er ferdig med de 16 (8) omgangene med felling. Men hva gjør jeg videre no? Strikker eg med samme antall masker så lang som eg vil ha beina? 0g så feller til 48 masker på siste omgang før eg begynner på vrangborden??

    SvarSlett
  27. Ja, helt riktig, etter fellingene fortsetter du bare å strikke rundt over alle maskene til den lengden du vil ha. Så fell til 48, og så så lang vrangbord som du liker. Lykke til!

    (o:

    Mari

    SvarSlett
  28. FANTASTISKE bukser - gleder meg til noen skal strikke slike til barna altså !! Må bare få overtalt noe først.. Hahaha !! Takk for at du deler oppskrift.. :D

    PST !! Ta en titt på bloggen min da vel... har trekt Ipod-vesken nå !!! ;) ;)

    Mari

    SvarSlett
  29. No er eg ferdig med monsterbuka til snuppa mi :) Det var som sagt mitt første strikke prosjekt, men jammen var det kjekt :) tusen takk for super oppskrift :)

    Bloggen min : http://malinskreasjoner.blogspot.com/

    Malin :)

    SvarSlett
  30. Heihei!
    Nå er jeg i full gang med oppskrifta di. Kjempeflott at du har lagt den ut! :D
    Jeg strikker veldig hardt så prøvde meg på pinne nr 4 og litt tykkere garn. Har strikka med 140 masker rundt og driver nå med ene beinet, men nå er jeg litt i tvil på hvor lange bein jeg skal strikke.. Har du noen cm-mål på hvor store størrelsene er rundt rompa så jeg kan sammenligne med den jeg strikker her? Har planer om at buksa skal passe først til neste vinter, så har ikke noe barn jeg kan prøve på.. hehe..
    Håper du kan ta deg tid til å måle!
    Hilsen Emma.

    SvarSlett
  31. Hei Emma,

    jeg har en monsterbukse her som min ganske store snart 3åring har brukt i hele vinter, passer enda. Den er 32 cm over baken (64 rundt altså!), beinlengde 33 cm uten vrangbord, 39 med. Den er vaska og brukt mye, så kan hende at den er litt ute av fasong, emn den passer i alle fall! Jeg veit ikke hvilken størrelse du holder på med, men jeg tenker at vidden over baken ikke er så farlig, det er vel litt smak og behag hvor stram man vil ha buksa, om man skal bruke den over vanlige bukser eller under dress osv... Det viktigste er vel at den er lang nok på beina!

    Lykke til videre! (o:

    SvarSlett
  32. Så masse fint!!
    Tusen takk for at du deler oppskrifter. Nå skal jeg også strikke monsterbukse :)

    SvarSlett
  33. Så flink du er! utrolig mye fint du har laget. ¨
    og virkelig respekt for at du strikker med sisu og så tynne pinner!
    -christine

    SvarSlett
  34. fyttikatta så rått. må bare finne noen å strikke monsterbukse til!!

    SvarSlett
  35. Hei dubedåre! Har lett lenge etter oppskrift på monsterbukse og syntes du hadde den aller beste og letteste å forstå!:)
    Har linket til deg i bloggen min og der finnes også bilde av min første monsterbukse. Eieren på 2 år er superfornøyd! rotekrokentilmarita.blogspot.com

    SvarSlett
  36. Hei. Går det an å lage dette som en vanlig bukse uten monstermunn? Har lyst til å strikke et par fine (som i pyntet) ullbukser til guttene mine, og synes disse er så flotte i fasong og farger. Kan jeg da bare hoppe over å strikke munnen, eller må jeg fremdeles strikke den "forhøyningen" bak Sånn at bakstykket blir større enn forstykket. (Jeg er helt fersk i strikkefaget og skjønner ikke helt hvordan den skal gjøres ...)

    Har tipset alle mine strikkeglade venninner om siden din og de er i full sving alle sammen nå! Det titter frem små monster-rumper i hver sving her :-)

    SvarSlett
  37. Hei! Takk for at du deler en super oppskrift! Jeg har lyst å forsøke å strikke en slik bukse i str ca 3 mnd, og har endel sisu garn liggende som jeg tenkte å prøve å strikke av, selvom det er fryktleig tynt..Hvor mange masker tror du jeg må legge opp? Hvor mange omganger blir det da før og etter munn tror du?

    SvarSlett
  38. Hei det lønner seg å surfe rundt.Tusen tusen takk for mønsteret.Nå skal det bli monsterbukser etterhvert.

    SvarSlett
  39. Jeg er imponert! Det er noen fantastisk flotte bukser!

    SvarSlett
  40. Jeg elsker monsterbuksa! Er i gang med nummer 2.. Men jeg sliter så fælt med broderinga! Stingene blir ikke fine -tips?

    SvarSlett
  41. Hei dubedåre,

    kjempefine bukse som også blir laget her i huset. Men jeg lurer også på oppskriften. Etter at munden er ferdig heter det: "Fortsett med farge 1... Øk for skritt."
    Betyr det at jeg strikker først 3 cm med farge 1 og deretter begynner å øke for skrittet. Eller skal jeg begynne å øke for skrittet med en gang, dvs. når jeg strikker de 3 cm. :)

    Hilsen Berit

    SvarSlett
  42. Haha, den haien var priceless!

    SvarSlett
  43. Hei!
    Disse buksene kommer til å bli mitt neste prosjekt, de er kjempetøffe!!
    Bare et lite spørsmål; hvor langt strikker du ribbestrikk øverst (rekner med at det er 1 rett og 1 vrang) før du bytter til pinner nr 3 og starter med glattstrikk? Synes det er så vanskelig å sy sammen bretten i toppen uten at jeg syr for stramt...

    SvarSlett
  44. Så härliga byxor! Jättehäftiga! =D
    Inspirerad av dem gjorde jag en egen version av monsterbrallorna.

    Bild finns i bloggen!

    SvarSlett
  45. Hei du.
    Et søk etter monsterbukse ledet meg til denne fine bloggen din! :)
    Takk for at du deler oppskriften.
    Jeg er herved fast følger, og gleder meg til å klikke rundt her.
    Hilsen Inger-Lise

    SvarSlett
  46. Jeg søkte også etter Monster ullbukse og fant bloggen din.

    Nå skal jeg sette igang og strikke. Har fem barnebarn som går i barnehage, så det er bare å få fart på pinnene.

    Takk for at du deler oppskriften.
    Hilsen Signe

    PS. Jeg har lagt bloggen som favoritt.

    SvarSlett
  47. Jeg elsker monsterbukser! Så TUSEN takk for at du deler oppskriften med oss:)

    Hvordan min ble, kan du se her:

    http://minlillerosaverden.blogspot.com/2010/09/monsterbukse-hai.html

    SvarSlett
  48. Hei! Fantastisk fin side du har her, utrolig mye flott du lager! Jeg har akkurat avlevert min første monsterbukse og den ble godt mottatt:) Har lagt ut bilder i bloggen min, og lagt ut en link til oppskriften, håper det er ok:)

    Hvordan min ble kan du se her:http://christinashandmade.blogspot.com/

    SvarSlett
  49. Hei!Da har jeg også strikket monsterbukse etter oppskrifta di :) Kjempekul og takk for at du deler!!!Bilder finnes i bloggen min.

    SvarSlett
  50. Hei :) Tusen takk for at du deler denne oppskriften, men jeg lurer på om du kan hjelpe meg med en ting? jeg skal stikke denne buksen i 0-3 mnd og lurer da om du vet hvordan jeg skal strikke denne str., tenkte å bruke babyull.

    SvarSlett
  51. Tusen takk for at du deler oppskrift:) Akkurat ferdig med min, la den ut i stad og linket til de og oppskriften din:)
    Ha en fortryllende kveld:)

    SvarSlett
  52. Eg får det ikkje til å stemme med 45 masker tilbake på monstermunnen. Eg får 50 eg? Gjer eg feil? Shit..

    SvarSlett
  53. Hei! :) Så flott mønster du har laga! :) Lett å følge! No er eg i gang med mi tredje bukse etter mønsteret. Dei to første kan du sjå på bloggen min.

    http://eglagar.blogspot.com/2011/01/fjorarets-julegaver-2-og-3.html

    Takk for supert mønster!

    SvarSlett
  54. Flott blogg du har!!
    Kan kose meg lenge her inne;)
    Og Tusen Takk for Monster bukse oppskrift:)

    SvarSlett
  55. Heisann!

    Nå har jeg endelig fått laget ferdig min variant av Monsterbuksa. Tusen takk for at du har lagt ut oppskrift!

    Ble ikke så fin som dine varianter, men jeg er i alle fall fornøyd;-))

    http://hege-hegemony.blogspot.com/2011/01/noen-ferdige-og-nye-pa-gang-selvsagt.html

    SvarSlett
  56. Så gøy bukse! Og tusen takk for at du deler mønster.
    Jeg må nok låne oppskriften din for å strikke monsterbukse jeg og..

    SvarSlett
  57. Super og enkel oppskrift - nå har jeg fått monsterdilla!
    http://frokenlarsen.blogspot.com/2011/02/monsterbukse.html

    SvarSlett
  58. Hei - jeg strikker aldri, men ble så inspirert at jeg satte i gang en monsterbukse til lillesøster, og da skulle selvfølgelig bror ha en også. Har linket til oppskriften din ibloggen min :)

    SvarSlett
  59. Tusen takk for oppskrift, er snart ferdig nå, kjempegøy å strikke!!! SKal legge ut bilde og linke til deg når jeg er ferdig;)

    SvarSlett
  60. Hei;)
    Vil bare si tusen takk for dette innlegget! Har strikka mi aller første monsterbukse, og kan ikke strikke en gang;)
    Må nok strikke flere så dem blir finere etterhvert.

    SvarSlett
  61. Tusen takk for at du deler denne fantastiske oppskriften med oss!!

    Jeg har nå strikket to stykker til min datter på 1 år og skal nå begi meg ut på nok en bukse. Denne gangen i barselgave til en liten gutt.

    Når vesla har på seg buksa får hun mange strålende kommentarer og smil. Har til og med hatt fremmede damer som har spurt meg hvor jeg har fått tak i dem :-)

    SvarSlett
  62. Tusen takk for at du deler denne oppskrifta.Jeg har strikket to bukser allerede, og ser ikke bort fra at det kan bli flere.

    Synes bloggen din er helt super, og har lagt deg til som en favoritt i bloggen min

    http://www.gunnastridsdrommehage.blogspot.com

    SvarSlett
  63. Tusen takk for denne oppskriften. Jeg har strikket syv stykker nå til diverse venner og familie. Jeg strikker disse som på bildene og har brukt hoppestrikk i fine farger som buksestrikk. Jeg syns i alle fall det gjør linningen litt artig.

    Hoppestrikken som selges for 20 kr på nille har ikke farget av på de buksene jeg har strikket og det gjør det veldig enkelt å regulerere liv-vidden i disse langbente buksene.

    TAKK:)

    SvarSlett
  64. Hei!
    Tusen takk for at du har lagt ut oppskrift! Jeg har strikket i str 4 år nå, og mottakeren ble veldig fornøyd!

    Jeg har laget innlegg med link til oppskriften din her http://hildastrikk.blogspot.com/2011/08/min-frste-monsterbukse-og-sikkert-ikke.html

    Klem

    SvarSlett
  65. Hei!
    Tusen takk for at du deler denne fantastiske oppskriften:)
    Er en ganske fersk strikker som har kastet meg på monsterbuksebølgen. Men nå har jeg stoppet opp.... Etter jeg har strikket munnen, skal jeg da strikke tre cm før jeg begynner å øke for skritt?
    Smil fra Iselin:)

    SvarSlett
  66. Hei!
    Tusen takk for fin oppskrift:) Er rimelig fersk strikker og står litt fast nå. Håper du kan hjelpe: Etter jeg har strikket monstermunnen, skal jeg da strikke tre cm før jeg øker for skritt?
    Smil fra Iselin:)

    SvarSlett
  67. Flott oppskrift, men hvordan snur du uten å få hull? (I det du strikker buksa høyere bak?)

    SvarSlett
  68. Takk for en flott blogg.. Jeg sitter å lurer på om jeg skal begi meg ut på disse monsterbuksene å gi i julegaver. Ser jo veldig enkelt ut. Men den ene jeg skal strikke til blir 4 til båren, lurer derfor på om strs 4 r blir litt knapt, har du noen forslag til hvile maskeantall jeg kan bruke for å gjøre den til 5 år?
    Vibeke

    SvarSlett
  69. Hei, beklager altfor trege svar til dere!

    Først: JA, etter at munnen er klar, skal du strikke 3 cm rettstrikk, og SÅ begynne å øke til skrittet på 2. hver omgang.

    For å unngå hull når man snur midt i arbeidet, er det lurt å "svøpe og snu" (Wrap and turn på engelsk). Googler du, finner du mange forklaringer og bilder, bl.a. denne: http://www.cosmicpluto.com/blog/as-promised-a-short-row-heel-tutorial/
    Fant dessverre ingen på norsk nå, skal leite litt videre!

    Beinlengde str 5 år: Tror jeg bare ville lagt på 5 cm ca, jeg. Og strikket med samme maskeantall som for str 4 år. Er 5 åringen stor for alderen eller kraftig, kan du jo velge et tykkere garn, f.eks Falk fra Dale garn, så får du en videre bukse uansett.

    Lykke til! (o:

    SvarSlett
  70. Hei! Brukte oppskriften din til min strikkebukse, og som seg hør og bør er du linket på bloggen min: http://lykkehjemmet.wordpress.com/2011/11/16/strikketistrikk/. Takk for at du delte oppskrifta! :)

    SvarSlett
  71. Tusen takk for at du deler :D
    Her i huset har den første monsterbuksa nettop blitt ferdig :)

    Ann-Kristin

    ps: delte bloggen din på ufu; facebook. Håper det er greit.

    SvarSlett
  72. Hei!
    Kjempestilige monsterbukser! :D Har du oppskrift på øyne og tenner? Fant et dokument med oppskrift på dette for en stund siden, men jeg har desverre rotet den bort! :(

    SvarSlett
  73. Tusen takk for oppskriften! :)

    Bilder av mine monsterbukser ligger her http://www.flickr.com/photos/20926439@N03/6372534281/in/photostream

    SvarSlett
  74. Hei igjen!

    Jeg har dessverre ingen oppskrift til øyne og tenner på monsterbuksa, finn bilde av en du liker ekstra godt, og følg det. Enten du velger å hekle dem og sy på etterpå, eller du broderer dem rett på med maskesting. Lykke til! (o:

    SvarSlett
  75. Jeg har brukt oppskrifta di før, til stor glede hos mottaker. Og jeg lurer nå på om du, o store ræcer på monsterbukser, har oppskrift på størrelse 6 år?! Det hadde vært til stor hjelp! :)

    SvarSlett
  76. Hei lykkehjemmet, så gøy å høre at monsterbuksa skapte lykke i hjemmet! (o:

    Skal du strikke buksa i str 6 år, ville jeg bare lagt til noen ekstra masker i livet, avhengig av hvor stor 6-åringen er... Min spiker av en 6-åring passer fortsatt fint i vidden til sin bukse i str 4 år. Hva med å øke maskeantallet med 20 masker, øke og felle som for str 4 år, og strikke beina videre med 10 m mer enn for str 4 år? Beinlengde tar jeg ikke helt itifra tomt hode, men sjekk med en annen bukseoppskrift.

    Lykke til! Fortell meg hvordan det gikk!

    SvarSlett
  77. Tusen takk for fin oppskrift! :)

    Jeg har strikket to bukser etter oppskriften din. En vanlig monsterbukse, og en med hello kitty (ble inspirert av haien til å prøve noe annet). ;)

    Hvis du vil se resultatet ligger det på bloggen min: http://strikkemette.blogspot.com

    SvarSlett
  78. Heisann...
    Tusen takk for oppskriften, har virkelig koset meg med dette strikkeprosjektet. Gutten min er superfornøyd med buksen sin og jeg planlegger en ny :-D
    Bilder ligger på bloggen min hvis du vil se...

    Linda

    SvarSlett
  79. Ble inspirert til å strikke monsterbukse når jeg så dette. Strikket en jentemodell med kysselepper og tunge. Buksa hadde fin fasong og jentungen ble veldig glad! Takk for oppskriften.

    SvarSlett
  80. Strikket en bukse til min nevø, resultatet finner du på min facebookside under albumet Monsterbukse. Takk for oppskrift og inspirasjon!

    SvarSlett
  81. Tusen takk for oppskriften, nå har eg skrevet den av . Så nå skal bestemor strikke til minstemann :-)

    SvarSlett
  82. Takk for oppskrift! ;)
    Her kan du se et par resultat:

    http://fikleriet.blogg.no/1344611199_monsterbukse.html

    SvarSlett
  83. Tusen takk for oppskriften :) no blir d monsterbukse her og :)

    SvarSlett
  84. hei, har tenkt til å etter og hvert strikke ei bukse med din oppskrift, men den oppskriften i tykkere garn, dale falk osv. hvor mye garn brukte du da?? jeg vil gjerne strikke buksa tykk som dette, men bruk ruben/ mor åse garn. å vil veldig gjerne se på hvor mye jeg trenger.
    Takk på forhånd!
    Ta gjerne en titt innom min blogg
    http://godteposten.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så gøy at du vil prøve oppskrifta mi!

      Hvilken størrelse skal du strikke? garnforbruket avhenger selvfølgelig av størrelsen... Jeg har ikke strikka denne buksa selv på veldig veldig lenge, men om du er på Ravelry, kan du se hva slags garn og hvor mye 157 strikkere har brukt! (o: http://www.ravelry.com/patterns/library/monsterbukse-2
      Ser ut som om noen har brukt 3 nøsterav hovedfargen på str 1,5 år, og under ett nøste av hver av de andre fargene. Totalen avhenger av hvor mange striper etc du har.

      Lykke til!

      Slett
  85. Jeg har strikka monsterbukse etter din oppskrift, og det var en super oppskrift :)) Tusen takk!

    SvarSlett
  86. Hei! Jeg har strikket monsterbukse etter din oppskrift - takk for at du delte! Bilde av buksene ligger på bloggen min, og jeg har linket til din blogg i innlegget mitt :)

    SvarSlett
  87. Hei.
    Kjempegrei oppskrift! Holder på med bukse nr to nå. Kjempefine. Takk for god oppskrift. Har også lagd link til deg på bloggen min :) heklekrokenmin.blogspot.no

    SvarSlett
  88. Hei!
    Så utrolig mye flott det er her! Jeg har kun lest og beundret alle de fine produktene du legger ut. Ikke fått prøvd meg på en oppskrift enda. Har nettopp lært meg å strikke og har til nå kun strikket en ensfarget ullbukse til sønnen min på fem år (tok meg bare 10mnd...) . Men blir så inspirert av deg! Og har så lyst til å strikke en monsterbukse! Med farten min, så blir den ferdig til jul:) men ser av alle oppskrifter på nett at de bare er opp til 4år. Er det mulig å bruke den på en kommende 6-åring? Hvis man bør øke, aner du med hvor mange masker ca. fra en 4 til 6-års bukse??

    Med vennlig hilsen fru Aslaksen.

    SvarSlett
  89. Hei:) Hvordan tror du buksene blir med drops alpakka? Det er det jeg har liggende her:P Lots of it...
    Litt for varme og pusete..? Takk for oppskriften uansett;)

    SvarSlett
  90. Takk!!! Endelig fant jeg oppskrift :)

    SvarSlett
  91. Takk!! Endelig fant jeg oppskrift :)

    SvarSlett
  92. Takk!!! Endelig fant jeg oppskrift :)

    SvarSlett
  93. Hei og jeg så annonse av reve skjerf også katt skjerf og men ikke er norsk og kan det være en annen sted og lure på har du oppskrift for den men kan ikke forsto engelsk.Jeg får ikke tak den.
    Håper du forsto?

    SvarSlett
  94. Den haibuksa så jeg en liten gutt som var med mammaen sin på jobb som hadde her om dagen. Helt klart inspirert herfra, den var omtrent identisk! Er veldig lite glad i å strikke bukser, men denne fristet :)

    SvarSlett
  95. Hei!
    Kjempeartige bukser! :)
    Jeg tenkte at jeg skulle strikke et par stykker til sønnen til venninna mi :-)
    Håper bare at jeg får det til, siden jeg ikke er noen kløpper på strikkepinner...
    Kristin

    SvarSlett
  96. Søkte etter oppskrift på monstebukse og fant denne som du har lagt ut - Supert! Gleder meg til å teste den ut til en liten tantegutt :)

    SvarSlett
  97. Hei. Takk for at du deler oppskrift! ☺️ Har bare ett spørsmål...

    Strikk 2 omg over de andre maskene med farge 1. Betyr det maskene foran på buksa?

    SvarSlett
  98. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  99. Hei. Super oppskrift,takk for at du deler! Tenkte strikke ullbukse i babyull til et barn på 6år,hvilket maskeantall anbefaler du da?!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...