en sy- og strikkeblogg

onsdag 13. januar 2010

Løv is in the air?


October Leaves Fingerless Mitts (Ravelry link) syntes som det perfekte prosjektet for et nøste Schoppel-Wolle Zauberball fra 123knit.com i den fristende fargen "Brændte nuancer". 100g av herligheten hadde ligget til modning en god stund i stua mi, lett synlig, til stadig ny inspirasjon og nye ideer. Jeg ville rett og slett bruke dette nydelige garnet til et prosjekt hvor fargespillet kom til sin rett. Og syns jeg lyktes ganske bra med det! Velkomponert mønster, med detaljer som motsatt vridde fletter på de to vantene, og et lekkert løv-motiv som utgjør tommeløkningen.

Siden fargerapportene gjenntok seg med såpass lange intervaller, måtte jeg "jukse" litt og ta av endel garn før jeg la opp til vante to. Det er alltid et problem med flerfarga garn å få vantene, vottene, sokkene eller hva en strikker til å se ut som om de hører sammen!

Men sku ikke hunden/sauen på hårene.  Joda, jeg syns fortsatt at garnet SER flott ut, men PUH for et kjipt garn å strikke med! Måtte bruke pinne 2 for å oppnå rett strikkefasthet, og med så tynne pinner delte garnet seg ustanselig. Veldig lite tvinna garn.... Om jeg noen gang lar meg trollbinde av de flotte fargenyansene igjen og faller for fristelsen til å kjøpe mere av dette garnet, skal jeg minne meg selv på å holde de tynne pinnene langt unna! Men jeg ser for meg at det kunne være veldig fint i f.eks. et sjal eller skjerf, med intrikat hullmønster og litt løse masker, på tykkere pinner? Hmmm, allerede frista til å prøve igjen?

Og endelig, i år tok vi i bruk juletreduken jeg har brodert på i åresvis... Carl Larssons delikate vintermotiv er ekte julestemning for meg. Men OH, så mange millioner små små sting... Kan røpe at jeg bare har brodert to av fire sider på duken, kanskje enda en side er ferdigstilt til neste jul? Noen prosjekter kan en unne seg å bruke lang lang tid på...

4 kommentarer:

  1. Så utrolig mye fint du lager!
    Likte godt den Må lage en gang-listen din. Har planer om å gå innom alle linkene der i løpet av kvelden. :)

    SvarSlett
  2. Hei
    Veldig fint juletreteppe. Hvor har du kjøpt mønsteret? Hadde det vært mulig å kopiert det, om jeg ikke får tak i det på annet vis? Er veldig glad i carl larsson sine motiver.
    Hilsen M.Weydahl myrthbwe@hotmail.com

    SvarSlett
  3. Hei du!

    Ja, er ikke juletreduken fin? Er litt stolt av den, selv om den enda ikke er ferdig... Jeg broderer noen motiver for hvert år, for det er en enorm jobb!

    Jeg fikk broderisettet til jul for noen år siden, og fant det igjen på Margarethas nettbutikk: http://www.margaretha.no/butik/default.asp?gclid=CJLXiuzHvqYCFUWHDgoddx89Hg
    Det er egentlig en kvadratisk duk, men jeg flyttet litt på noen av figurene så det skulle bli et rundt teppe istedenfor. Broderipakka er ganske dyr, men du får jo med garn i et utall farger. Selve mønsteret er tegnet for hånd på rutepapir, og er litt knotete og uklart noen steder. Et tips er å kopiere opp hver enkelt figur minst 200%. det gjør det enormt mye lettere å lese mønsteret!

    Lykke til! Si ifra om du ikke får kjøpt settet eller har andre problemer!

    Mvh Mari

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...