en sy- og strikkeblogg

onsdag 10. august 2011

ThunderCats - HO!

7 års bryllupsdag er visstnok ULL-bryllupsdagen, og derfor en ypperlig anledning til mannestrikk. Da jeg kom over dette diagrammet til Tordenkattenes symbol, og jeg tilfeldigvis akkurat hadde testa ut dobbeltstrikkteknikken på en gryteklut, var kombinasjonen gitt: ThunderCatslue!

For de av dere som ikke var 8-9 år i 1984 da ThunderCats kom, kan jeg fortelle at disse menneskelignende kattene var helter i en tegnefilmserie (og tegneserie) som Mannen var lidenskaplig opptatt av i sin barndom. Og det rare er at, til tross for enorme framskritt i animasjonsteknikk de siste 20 åra og et utrolig utvalg av gode nye animerte barnefilmer, så fenger disse filmene på nytt de to minste gutta i huset også! Trenger jeg å fortelle at det har kommet inn to bestillinger til på denne lua? I henholdsvis str 4 og 6 år? (o:


Facts:
Oppskrift: 120 m (i hver farge), dobbelstrikk og ThunderCatsdiagram
Garn: Pt5 Sport, 1 nøste rød, 1 nøste svart (det holdt AKKURAT! Satt igjen med kun noen ørsmå meter med garn i hver farge)
Pinner: 2,5 (ja, virkelig, maskene blir mye løsere i dobbelstrikk siden det ligger en maske i mellom hver maske man strikker av hver farge) på diagramdelen, 3,5 på krona.
Str: Fornøyd mann

Flaks at vi tilbragte noen av sommerens varmeste dager ( i alle fall her hjemme ved kysten) på Hardangervidda så lua kunne innvies umiddelbart! Lykken er ei 116 år gammel KALD steinbu på fjellet!

Hva dobbelstrikk angår: Digger det! Gøy å lære en ny teknikk, som gir rom for nye flerfarga muligheter uten begrensninger som lange tråder på baksida etc. Men Aller Anfang Ist Schwer (som pianolæreren min prøvde å innprente i meg, noe jeg egenhendig erfarte og aldri kom forbi på pianoet...), resultater er ikke helt smooth enda, jeg har en tendens til å strikke innsida (vrangmaskene) løsere enn utsida... Rom for forbedring er en utfordring jeg gjerne tar! Foreløbig går teknikken ganske sakte også, man strikker jo tross alt 2 luer på en gang!

Vel, sånn ser det ut når familien biolog finner et lemenskjelett som ikke kom seg gjennom vinteren... Beinstrukturer studeres, plausible forklaringer på hvorfor denne lemenen ikke fikk være med på årets smågnagerår-festival i fjellet og hvor den er nå kreeres, 4 åringen synger trist i empati mens 6 åringen maser om å få ta med skjelettet hjem til skjelettsamlinga... " Væææær så sniiiiil, Mamma?" Engasjerende!

Og om du trodde den hatteformede fjellformasjonen i bakgrunnen er Hårteigen så tok du feil! Det er nemlig "Indiana Jones"-fjellet... Så det så...

Eller hva med en leksjon i hvordan noen kjøttetende blomster spiser seg mette? Ny entusiasmen og spørsmål om å ta med hjem... Stakkars hjernevaska nerdebarn.

Og for ordens skyld: De lille blomstene på bildet er kjøttetere, men bruker ikke den teknikken mannen gestikulerer.

Vi var heldige og kom midt i blomstringa, kort og intenst! Og fikk friska opp fjellflorakunnskapene.

Så hvor mange av disse kan du? Den som klarer å navngi flest, får en strikkerelatert overraskelse i posten!
Jeg kan minne om at vi befant oss på 1300 m.o.h., så begynner du med fjell- , har du kommet langt... (o:


16 kommentarer:

  1. Utrolig kult.
    Viste faktisk ikke at det gikk å strikke på begge sidene samtidig.. Mulig dette må prøves en dag..

    Linn

    SvarSlett
  2. Herlig blogginnlegg, og skikkelig stilig lue! Høres ut som en svært innholdsrik og fin tur.
    Fjellsmelle, fjellsoleie... ahh! Gir meg der! :)
    Anbefaler forresten MillaMia på det varmeste! Slike boleroer er sikkert supre julegaver. Jeg strikket den i str. 1-2 år.

    SvarSlett
  3. Oh, lord! Utrolig vanskelig utfordring! Jeg kan ikke en eneste en, men prøver meg med: fjellrose, fjell... hm, nei der stoppa det, gitt! (Aldri hatt biologi, det er min unnskyldning!) Utrolig stilig lue - det var det jeg egentlig skulle si, før jeg forsvant inn i biologiens verden. Og forresten; den premature er ikke min, men ei venninne sin ;) Han er nok ikke så prematur når jeg ser ham for første gang, men hvis jeg får tak i et bilde med sokkene i bruk, så skal jeg vise det frem ;)

    SvarSlett
  4. Så flott presang! Og flotte bilder da. Nydelig med fjellblomster synes jeg. =) Ha en fin kveld videre. =)

    SvarSlett
  5. Veldig kul lue. Skjønner at du har fått flere bestillinger.

    SvarSlett
  6. Takk for tips og hyggelig kommentar i bloggen min. Da har jeg vært inne og kikket på halsen din og notert meg noen tips til, og boka New England knit kjøpte jeg faktisk forrige gang jeg var i Danmark, men har ennå ikke strikket noe fra den. Det må jeg gjøre noe med.

    SvarSlett
  7. når det kommer plantebilder må selv en vanligvis stum bloggleser kommentere :) iallefall en biologistudent som nettopp har vært 7 uker i felt i fjellet - med tid til mye strikking på kvelden :)

    fjellsveve, snøsøte, en fra erteblomstfamilien?, reinrose?, fjellmarikåpe, harerug, fjelltimotei,fjellsyre, tettegras, gulsildre, jåblom, engsoleie og den jeg syns er så fin som kanskje heter enghumleblom? den som henger med hodet..., padde, fjelltjæreblom og et tak med tuster - kan det være finnskjegg? Gøy med flere som liker biologi og strikking! Det er jo den beste kombinasjonen :)

    SvarSlett
  8. Se her du! Dobbeltstrikket lue! Så fin den var!!:)

    SvarSlett
  9. Så kul lue, og så lurt å lage lue i bryllupsdagspresang. Vi og hadde 7 års bryllupsdag i sommer, men jeg kom ikke på å sjekke at det ulldag, før jeg var reist på hellasferie..

    SvarSlett
  10. Skikkelig tøff lue og det høres ut som en morsom ting å lære. Fristende:) Det er jo alltid morsomt med nye utfordringer på strikkefronten.
    Blomstene tror jeg bare jeg la stå til pryd og nytelse. Jeg vet ikke noe særlig om det som vokser så høyt over havet, men de var flotte.
    Det må ha vært godt med en tur til fjells, og det ser ut som alle guttene dine storkoser seg:)
    Klem!

    SvarSlett
  11. Blomstene må jeg melde pass på, men juble for nerdeforeldre kan jeg. Jeg skal ha kurs i Forskerfabrikken i høst; å få lære barneskolebarn opp til å bli nysgjerrige og ville forske er en hver kjemikers drøm, tror jeg ;)

    SvarSlett
  12. Hei og takk for en fin blogg.
    Jeg har sett på ulike former på luer tidligere, men ikke funnet en som jeg synes var så fin som Thundercatsluen din.

    Jeg har spurt noen erfarne strikkere om formen og svaret har vært at det er "en klassisk lueoppskrift. Det er jo bare å..." ;)

    Jeg har ikke strikket lenge nok til at jeg har klassiske oppskrifter i hodet. Både motiv og dobbeltstikk skal gå bra, men har du noen tips til selve luestrikken (hvor mange omganger strikker du før felling og hvor mange masker feller du per omgang i kronen)?

    Mvh

    Erik

    SvarSlett
  13. Hei Erik, så gøy at jeg har mannlige lesere også! Som til og med strikker! Det er langt mellom hver av deg, gøy!

    Send meg en mail på dubedaare@gmail.com, så skal jeg få skribla sammen en mer detaljert oppskrift til deg. Veit jeg gjorde noen notater underveis, og tror de ligger et sted i bilen (som ikke er hjemme akkurat nå...)

    Beklager at det tok litt tid før du fikk svar, kommentaren din lå til moderering, og jeg må ha oversett den...

    Ha en flott strikkedag! Med eller uten Thundercats. (o:

    SvarSlett
  14. Hei!

    Kjempetøff lue! Jeg har nettopp strikket ferdig monsterbukse til 2-åringen min og den ble perfekt. Tusen takk for flott oppskrift! Nå har jeg satt igang med thundercats-lue til svogeren min og har det samme spørsmålet som Erik. Jeg har heller ikke strikket så mange luer og i tillegg lurer jeg på hvordan du gjorde fellingen uten at fargene blander seg...

    Hilsen Hanne

    SvarSlett
  15. Ting tar tid! Beklager, trofaste strikkere. Håper dere hadde et strikketøy å kose dere med i ventetia...

    Jeg begynte å felle rett etter at mønsteret var ferdigstrikket, altså Thundercats-symbolet. Jeg splitta maskene for yttersiden (svarte) og innersiden (røde) over på hver sin rundpinne, og strikka ferdig de to lagene hver for seg. Felte som følger:

    *Strikk 8 m, 2 m sammen* Gjenta. (10 = delelig med 120)
    Strikk så 7 omg uten felling.
    *Strikk 7 m, 2 m sammen* Gjenta.
    Strikk så 6 omg uten felling.
    *Strikk 6 m, 2 m sammen* Gjenta
    Strikk så 5 omg uten felling.

    osv. Ser dere systemet?

    Lykke til!

    Mannen min lurer på om det virkelig finnes flere Thundercats-nerder der ute? (O:

    SvarSlett
  16. Takk for oppskriften!
    Jeg hadde mitt første dobbeltstrikkforsøk sist jeg var innom, men synes det tok skrekkelig lang tid.
    Jeg har dessverre ikke sett oppdateringen før nå ettersom jeg tok en "pause" med en mariusgenser. Nå er jeg i gang igjen med forsøk to, og det går mye bedre :D

    Jeg skal oppdatere hvordan det går etterhvert!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...