en sy- og strikkeblogg

søndag 18. desember 2011

Lappesaker

Jeg har alltid hatt sansen for svenskenes tradisjon med å skrive dikt på pakkelappene, gjerne ispedd en god porsjon hint om hva gaven inneholder. Jeg prøver meg stadig, men det blir sjhelden den helt store svungen over det. For å bøte på fadeser med plumpe dikt på dårlig rim prøver jeg i det minste å lage litt fine merkelapper, så kanskje man legger mer merke til det enn hva som står på baksiden!

Årets produksjon ble ganske inspirert av de supersøte merkelappene i Epla-boka, men tålmodigheten og tilgjengelig tid begrenset den forseggjorte utførelsen betraktelig. Tross alt, jeg ble ganske fornøyd med mine lyn-pakkelapper, jeg! Og trodde jeg lagde mange nok til å ha en hel stabel til overvintring til neste års bruk... Den gang ei. Det blir nok på'an igjen i kveld med en second edition av pakkelapper. Bra det var en kjapp øvelse!

Man tager:
  • Ett stykk gammel bok (for anledningen kjøpt i en bruktbutikk, jeg hadde ikke hjerte til å sette saksa i en av mine egne, selv ikke en jeg visste var dårlig. Med et ørlite opplag i fra 1895, er det mulig at jeg har klippet i stykker et kostbart eksemplar... Unnskyld, forfatter C. Georg Starbäck!) Språk, evt språg, av typen "Græd ikke, Kerstin, tro mig sikkert, engang skal alt blive klart" på gulnede tynne ark er fiffi piffi, liker det.
  • Tynn papp/tykt ark til bakstykke til kortet. Jeg hadde en embalasjebit liggende som etter en tur under strykejernet egnet seg godt. Jepp, papir lar seg stryke!
  • Vanlig ark i farger.
  • Gullfarget quiltetråd på symaskin. Evt en annen fin farge man har på lager.

  1. Riv passe tykke strimler av det fargede papiret (mine er ca 2-3 cm brede)
  2. Riv sider ut av boka (unnskyld igjen, Starbäck, for at jeg forgrep meg så grovt på boka di!)
  3. Sy fast de fargede arkene til boksiden midt i teksten med noen buktende sømmer. Jeg brukte 4 sømmer, med litt lange sting.
  4. Klipp/skjær ut passe store rektangler av boksidene, mine ble ca 9 x 4 cm
  5. Klipp/skjær ut litt større rektangler av pappen til bakstykket, ca 10 x 5 cm
  6. Lim sammen
  7. Lag hull med en hullmaskin

Voila!
Fiks ferdig, pakk inn gaver og del ut.

Hva boka handler om? Aner ikke. Om mange nok av mottagerene av pakker fra det Bedårske hus samler seg, er det mulig vi finner det ut...

11 kommentarer:

  1. Flotte merkelapper , gøy å få pakker noen har gjort litt flid med.
    Flottings at adventsgaven falt i smak, kos deg med strikking av deilig NORO garn;)

    SvarSlett
  2. Herlighet så lekkert! Imponert over alle dere som lager så lekre pakker!

    SvarSlett
  3. Utrolig fine merkelapper da :-) Skjønner godt at det skar litt i hjertet å ødelegge boka ;-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  4. Hej
    Flot blog du har!
    Tusinde tak for opskrift til Monsterbukser, nu har jeg strikket to par til mit barnebarn på 7 mdr.
    Rigtig glædelig jul.
    Venlig hilsen
    Tove
    ps jeg har lagt billeder ud på facebook i gruppen: Jeg elsker at strikke

    SvarSlett
  5. Så flott du pakker inn gavene! En stor glede å få en pakke det ligger så mye arbeid bak.
    Klem

    SvarSlett
  6. Så supersmarte merkelapper! Det må jeg prøve på, takk for oppskrift:))

    SvarSlett
  7. så vakkert!!!

    gledelig førjulsdager til deg :)

    SvarSlett
  8. Fine, fine gavelapper!
    Klem Fredrikke

    SvarSlett
  9. Gode idéer! Får prøve å huske det til neste jul. Og fine tanker å ta med seg.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...