en sy- og strikkeblogg

lørdag 3. desember 2011

Tips til 10 raske julegaver! Helt gratis!

Forleden kveld fikk jeg ånden over meg. Jeg var lei av mørket, trappa mi har vært grå og stusslig i mange uker nå siden jeg tok inn pelargoniaene (som antagelig fortsatt kunne klart seg der ute, om jeg ikke hadde fulgt forventningene om snø heller enn værmeldingene...). Det ser ut til at snøen lar vente på seg. Og lyset med den.

En runder i butikker med lekre men steindyre utelykter resulterte ikke i kjøp, men i masse inspirasjon! Vel hjemme igjen tok jeg et dypdykk i posen med klær som står på vent for å avleveres Fretex, og kunne fornøyd dra opp en lys "ull"-genser med flotte detaljer som fletter og ribb. Syltetøyglass i ymse størrelser og fasonger fant jeg i boden i påvente av neste sankingshøst. Yes! Noen raske klipp seinere, noen symaskinsømmer og en og annen tags (fra veskefabrikken), og vips: 10 nye lyslykter så dagens lys! Det eneste som var igjen av genseren, var selve bærestykket. Dyp utringning kledde ikke norgesglass så godt...

Siden genseren var av uant kvalitet (lappen var klippet bort), gad jeg ikke å prøve å tove den. Den kjentes litt syntetisk ut, og Vero Moda lappen i nakken styrket misstanken om at akryl utgjorde en viktig bestanddel. Har du planer om å prøve deg på dette selv, ville jeg nok valgt et plagg som tover om du har det tilgjengelig. Da slipper du unna sikk-sakk søm på klippekantene, og kan egentlig bare tråkle sammen delene i passe sylindre til glassene de skal kle på. Min symaskin er ikke veldig glad i elastiske og ustabile stoffer, så kantene geiper litt og gjør litt av seg... Enten kan man snurpe det sammen med en tynn tråd eller hattestrikk, eller så kan man bare la det være en del av uttrykket. Vil du framheve sømmene, kan du til og med velge en kontrastfarge på tråden. Hvem har sagt at rufsete ikke er riktig?


Om du ikke har en passende genser liggende, ta en tur til nærmeste bruktbutikk eller mormors loft (bare pass på å ikke i iveren sett saksa i kunststrikkduken oldemor brukte hele forlovelsestida på å lage til brudekista...), min genser var jo faktisk på god vei til en ny eier! Siden den var velbrukt, hadde den endel nupper nederst på ermene. Gikk lett som en plett å fjerne disse med en barberhøvel. Så kjære Mann, om du lurer på hvorfor det er hvite dun på høvelen din, kan jeg betrygge deg med at det ikke er nissefar som har vært på en hemmelig førjulsvisitt...

For de som ikke har en hel veskefabrikks rekvisita på lager, kan man kjøpe fine metall-tags på f.eks. Panduro. Eller pynte med perler, knapper, blonder, hva du vil. Bruk noe du har! Er det ikke gøy å sitte igjen med 10 flotte gaver (som jeg beholder mesteparten av selv denne gangen, kremt, det ble så hyggelig og lyst hos meg!) som er laget av ting som egentlig har utspilt sin rolle og skulle kastes eller gis bort? Helt gratis! Sparegrisen fryder seg! Og lover sprø svor til jul.


Om noen har oppskrift til en matrett som inneholder sylteagurker, tomatpuré, jalapeños og aprikossyltetøy, tar jeg imot tips med stor takk! Jeg trenger å få tømt noen flere glass...

17 kommentarer:

  1. Dette blei kjempe-fint! Denne idèen vil eg låne :-) Hadde du tova det,ville du nok ikkje fått fram den fine teksturen i strikkeplagget så godt, så eg synest din utgave var super! Har forresten vert innpå å sett på "geilske"-strikkeplagg etter anbefaling og inspirasjon frå deg :-)Klør i fingrene etter å legge inn bestilling der! Takk for masse god inspirasjon!

    SvarSlett
  2. Holder helt med, uten toving skinner jo lyset så fint igjennom! Lin er toppen til kluter! Suger bedre enn bomull, har nydelig glans, törker fortere og holder seg dermed freshere lengre, men slites litt raskere. Litt hardt å strikke med. Jeg har brukt en del bomull/lin blandinger og liker det. Drops har det blant annet. Jeg liker varme farger på poser : )

    SvarSlett
  3. Stilig og herlig kreativt! Må se om jeg kan gjøre noe tilsvarende :)
    Ang mat: aprikos til ost er jo veldig godt, jalapeno og tomatpure til en chili con carne, og sylteagurker til hamburgere. Jeg er nok ikke så matkreativ at jeg klarer å kombinere alle fire i en samlet rett ;)

    SvarSlett
  4. Så fint dette ble! Nydelig med alle lyktene samlet på det første bildet. Dette kaller jeg kreativ gjenbruk - flink du!

    SvarSlett
  5. Smart ide! Hvorfor i alle dager leverte jeg den posen med tomme syltetøyglass nå i formiddag!!

    SvarSlett
  6. oi så tøft! dette er jo noe man kan gjøre med ungene også=)
    Takk for godt tips til fine lykter!

    Ha en fin kveld!
    Klem Yvonne

    SvarSlett
  7. Ja, det er en super aktivitet å gjøre sammen med ungene. Jeg ble bare så ivrig da ideen tok meg, at jeg ikke hadde tid til å vente til ungene kom hjem... Litt dårlig samvittighet for at jeg ikke delte gavelagingen med dem, for det hadde vært en god leksjon i gjennbruk! For å bøte på brukte vi hele kvelden sammen på å lage opp en liten haug av andre gjennbruksgaver, men det skal jeg vise dere en annen dag! Noe superenkelt som passa fint å gjøre sammen med en 4 og 6 åring, som resulterte i noe nesten alle vi kjenner trenger til jul.... Vent og se! (o:

    SvarSlett
  8. Stilig!! Kjempegod ide!! Takk for at du deler:-)

    SvarSlett
  9. Skikkelig kule lykter. Liker gjenbruk så det må jeg prøve når et passende plagg dukker opp :-)

    SvarSlett
  10. De ble kjempefine - og så smart OG billig da du :-) Fornøyelig lesning var det også :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  11. For en lur ide! Lyktene dine har mye mere sjarm enn noen ferdige lykter jeg har sett i butikkene!!

    SvarSlett
  12. Vi laget lasagne idag, den typen der man har et glass med tomatsaus og et glass med becamelsaus, og der har du glass i massevis til flere lykter!

    Ellers ville jeg gjerne tipse om Lego-pynt til jul :)

    http://www.chrismcveigh.com/cm/lego_ornaments.html

    SvarSlett
  13. Fine og stemningsfulle! Og som du selv sa på bloggen min: gjenbruk er gull. Ha en fin søndagskveld!

    SvarSlett
  14. Dette var en lysende god ide!! Så utrolig fine de ble, og særlig på det første bildet hvor de er samlet. Gjenbruk på sitt beste - det varmer godt :-)

    SvarSlett
  15. Disse ble innmari fine!
    Jeg digger gjenbruk, spesielt når det er vakkert ;)

    Go girl!!
    Siw

    SvarSlett
  16. Så stilig! Og at det er gjenbruk trigger enda mer! Takk for at du deler ideen. Syntes forresten det bare var stilig med ujevn søm på baksiden, gjorde ingenting at de ikke er tovet.

    Ønsker deg en fortsatt kreativ og fin romjul!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...