en sy- og strikkeblogg

torsdag 19. april 2012

Kvinner & (strikka-)Klær

Det er ikke ofte jeg kjøper KK. Ikke fordi jeg er ufeilbarlig velkledd, jeg kunne absolutt ha plukka opp noen tips både angående klær og sminke. Men jeg syns rett og slett det er for lite essens i bladet, for få interessante artikler om mennesker og livet. Jeg lever en tilværelse hvor klær, sminke og trening ikke er sentralt. På godt og vondt.

Forrige uke ble allikevel KK med hjem fra butikken. Jeg hadde fått tips om at ei ungdomsvenninne og hennes smykker og styling opptok en helside i bladet. Fin artikkel om ei flott jente. Jeg bladde på måfå gjennom bladet, og var liksom litt ferdig med det. Før jeg plutselig, litt tilfeldig så "navnet mitt"! Ja, ikke mitt, men bloggen sitt! Jeg kan ikke akkurat skryte på meg at det sto om meg eller bloggen i KK, men bloggen duBedåre (med feil fordeling av store og små bokstaver, men hvem bryr seg vel om det?) sto lista opp i en av lesernes bloggtips! Litt star struck tenkte jeg at det måtte finnes en moteblogg eller noe med samme navn, men google gir meg svar. Det er meg! Og plutselig kjente jeg at mine kjølige følelser overfor bladet ble litt varmere. I alle fall overfor bladets lesere! Tusen takk, Marit fra Hof! Knis. (o:

For å kamuflere dette ganske egosentriske innlegget, skal jeg vise dere to kvinner som virkelig kan sine klær! Og mine. I alle fall det som er i ferd med å bli mine. De to danske designerne Annette Danielsen og Helga Isager har nylig utgitt hver sin nye bok/hefte: Helga sin Bird Collection med plagg både til kvinner og barn, Annette en sommerkolleksjon for kvinner ved navn Sommerstrik. IIIIIIIiiih! Så mye flott! Et raskt søk på Ravelry avslørte at jeg var nødt til å skaffe meg disse bøkene, umiddelbart. Fuglekolleksjonen hadde bl.a. fristelser som den übersøte barnevesten Lark, dessverre bare opp til str 3 år, men det skal man da klare å endre. For mor finnes det tilbehørsnødvendigheter som fingervantene Peacock, eller hva med en florlett enkel genser ved navn Starling? Jeg jubler høyt i sky, og har knappene klare...


Geniale Annettes design er jeg allerede godt i gang med. Den korterma toppen Solar plexus (navn etter hvor man starter plagget) er både ingeniørkunst og lekker. Man starter altså for- og bakstykket midt i, strikker utover i en 8 kant, strikker delene sammen samtidig som ermene strikkes, nyter hele prosessen. Jeg måtte legge opp til toppen samme kveld boka ankom, litt tilfeldig i et garn jeg hadde stående. Nå underveis veit jeg ikke helt om jeg kler rødfargen, ei heller om størrelsen jeg har valgt vil passe. Og til min store overraskelse merker jeg at det gjør ingen ting! Jeg strikker og koser meg, det skjer noe hele tia, så prosjektet rekker ikke å bli kjedelig og nærmest flyr av pinnene. Jeg som vanligvis pleier å tenke mer på mitt neste prosjekt så fort jeg har kommet i gang med et strikketøy, finner meg selv helt til stede i dette. Her og nå. Go mindfullness, oppmerksomhetstrening, you name it! Jeg kaller det bare genial dansk strikkedesign. Takk!

Har jeg med dette gått fra å være en produkt- til å bli en prosess-strikker?

The Bird Collection fant jeg ikke fra noen leverandør som sende portofritt, og endte med å bestille fra Pinnsvindesign i Bergen. De har ganske høy porto- og ekspedisjonsgebyr, men trikset er å handle nok garn ved siden av! Da utgjør gebyret prosentvis en mindre andel av totalbeløpet, og synes mye mer betimelig. Jepp, det funker til å lure min samvittighet! (Visakortutskriften derimot avslører svart på hvitt at deilig garn er dyrt. Men hvem leser vel denslags?)

Sommerstrik kunne adlibris.com sende meg raskt og effektivt. Siden de sender portofritt om ordren er over 195,-, var det vel ingen grunn til å ikke bestille Annettes I min mosters hus samtidig? Joda, jeg er nokså god på selvbedrag! Nå har jeg så mange prosjekter in spe at jeg nesten ikka har tid til å blogge! Eller jo, jeg gleder meg til en rolig helg med besøk på mange av deres blogger. Og strikking. På min runde rare røde. O lykke!

20 kommentarer:

  1. Dette var et herlig inspirerende innlegg! Og bloggen din er super! En av mine favoritt-blogger også! Både Anette Danielsen og Isager's har mye fint å by på. I påska var jeg på Isagers butikk i Århus og kunne fråtse i bøker og garn, men skjønte raskt at her kunne jeg ende opp med å kjøpe bøker for flere tusen, så jeg endte bare opp med garn (og angrer litt på det...)

    SvarSlett
  2. Grattis med omtale! Sånt varmer!

    Sommerstrikk hadde jeg glemt litt, posten har allerede kommet med de andre på lista di, hihi. Starling står på lista, og jeg funderer hardt på fargevalget.

    SvarSlett
  3. Gratulerer med det! Det fortjener du virkelig :) Du er dyktig og inspirerende! Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  4. Så gøy med litt reklame for din fine blogg :O)

    Masse fint garn å kjøpe ja...og helt enig med deg om at det "lønner" seg jo å kjøpe mye når det blir billig porto...hi,hi..

    Klem Fredrikke :O)

    SvarSlett
  5. Så vel fortjent med omtale - det var virkelig på sin plass!! Og tusen takk for herlige boktips. Jeg iler til nettbutikken :-)

    SvarSlett
  6. Skjønt med litt omtale, det skader ikke å være småkjendis av og til ;) Inspirerende om nye oppskrifter, virkelig flott den vesten Lark....

    SvarSlett
  7. Så moro!!!!
    Den vesten er jo bare kjempefiiiiin....

    SvarSlett
  8. Så artig da :-) Og du - vær stolt du ;-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  9. Herlig! Både omtale og strikkeinspirasjon. Jeg henger over postkassen her og venter på nettopp Sommerstrik fra Adlibris. Nå har det gått over en uke og jeg mistenker snart at en i posten har falt for fristelsen.

    Nå gleder jeg meg hvertfall enda mer til den (forhåpentligvis)kommer.

    SvarSlett
  10. Her var det myyyye fint!
    Boka ser ut til å være et must!
    Et inspirerende innlegg - så morsomt at du ble nevnt i KK da! godt å ha fans :O)

    kos deg med alle strikkeplanene!

    Klem

    SvarSlett
  11. Denne bloggen er nesten litt FOR inspirerende - jeg får jo lyst til å strikke alt du skriver om! Kjenner at jeg må ha de bøkene (jeg har jo nesten ingen strikkebøker fra før...). Det er ofte vanskelig å finne fine mønster til sommerstrikk, så dette var bra tips!

    Gøy med omtale i KK da! Jeg kjøper heller ikke det bladet - jeg er nemlig for GAMMEL (dvs har vokst forbi målgruppen)!!! Det er nesten så jeg ikke kan tro det er sant. Nei, det med alder er jo bare et tall..

    Ha en riktig fin strikkehelg!

    SvarSlett
  12. Gratulerer med KK anbefalinger. Så moro!

    Har selv et ganske ambivalent forhold til ukeblader. Synes det er ok å kunne holde meg litt oppdatert om hva som skjer av moter og trender, men opplever at jeg er blitt for gammel i forhold til blader som KK og Henne, da målgruppen deres er i en annen livsfase enn jeg er. Blader for de over 40 er fulle av artikler om Botox og kampen mot rynkene, samtidig som vi skal omfavne og elske oss selv. Jeeez hvordan klare man det? Sitter da igjen med Vi over 60 og vi med Hund... Føler meg ikke klar for noen av delene.

    Det blir nok noen nye strikkebøker på meg før sommeren ser jeg. :)

    SvarSlett
  13. Så moro med navnet på trykk .

    Vi har et stort blogglotteri på gang. Kom innom oss og bli med da vel :)

    SvarSlett
  14. Så morsomt at du ble omtalt i bladet....klart man blir kry av sånt :-))
    Du skriver veldig interessant om de bøkerne....jeg fikk veldig lyst å kjøpe dem etter å ha lest i bloggen din.
    Gleder meg til å følge deg videre.

    SvarSlett
  15. Grattis!! Du HAR verdens morsomste blogg, jeg nyter den : ) Den lille vesten har jeg allerede tittet på, den er så himla söt og fifig med den skrå knappingen. Bleiebuksa jeg har strikket går til large, passer nok en 2-3 åring, mönsteret er på Ravelry, det glemte jeg, men der er du jo daglig : ) Jeg vil ha flere strikkeböker, men forsöker å begrense meg, strikkeböker har blitt rene kveldsdopet for meg. Nå siste kjöpte jeg Lene Holme Samsös babybok på danske fra Ad libris, utrolig söt.

    SvarSlett
  16. Så gøy!

    Anbefaler forresten Stella heller enn KK :)

    Alltid kos å lese bloggen din!

    SvarSlett
  17. Så mye fin strikk! Gleder meg til å se produktene, og høre dommen over oppskrifta ferdig strikket. Og grattis med omtalen.

    SvarSlett
  18. Sånt må jo være inspirerende!
    Og det er forresten bloggen din også - inspirerende!!!

    SvarSlett
  19. Ja, jeg får vel bare innse det, jeg faller litt mellom stoler. Uten hund, hest eller struttende mage. Jeg er antagelig for gammel for KK jeg også. Og det er i grunnen helt greit. Bare 24 år igjen, så er jeg i målgruppen for Vi over 60! Tjohei!(o:

    SvarSlett
  20. Hei,utrolig flott blogg du har, munter og inspirerende.
    Dersom du ikke kjenner til Annette Danielsen fra før, må du gå på nettsiden hennes, annetted. dk(tror jeg det var) og se i de andre bøkene. Har "Strik en stund" og "Strik naturligvis", og de er mine faste følgesvenner for tiden, holder nå på med mitt andre plagg derfra. Sklal kjøpe det heftet du har, men må vente til en del andre ting er ferdige først, eller så begynner jeg bare på noe nytt...

    Mvh Sting

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...