en sy- og strikkeblogg

torsdag 26. april 2012

Mot normalt

Kjønnsfordelinga i nærområdet der mannen min vokste opp er ganske spesiell. Han og de andre gutta som vokste opp i nærheten i samme generasjon har tilsammen et tosifret antall barn, kun gutter. Deribland mine egne to. En av de inngifte konene mener det må være noe i drikkevannet som gjør at disse nå voksne mennene kun får sønner, noen har prøvd å "gå av seg" fenomenet med å bo lenge andre steder. Uten hell.

Da en av disse gutta gledelig venta barn nr 2 (han har selvfølgelig en gutt fra før), så jeg ingen grunn til å strikke rosa. Jeg gikk for støvturkis. Og tenkte med meg selv at rødt er fint sammen med turkis. I wish. Som om det skulle bli aktuelt å ta fram de røde knappene, liksom. Neppe.

Så da meldinga tikka inn 1. april om at jenta, J E N T A (!!!), var født, turte jeg ikke helt å tro at dette ikke bare var en datorelatert spøk. Men neida, ei nydelig lita jente, 10 fingre, 10 tær, og altså to X kromosom. Fantastisk! Gratulerer, familien M, godt jobba!

Om denne kjønnstrenden har kommet for å bli, er svært usikkert, men jeg ser ikke bort ifra at noen av naboene vil gjenoppta produksjonen i et forsøk på å jevne ut biaset. Heldigvis for de oppvoksende smågutter finnes det tilflyttere med døtre. Slekter skal følge slekters gang. Og kanskje ikke måtte importere kjærester fra nabobygda.

Fakta Jakke:
Oppskrift: Korrigan
Garn: Quince & Co Tern , 25% silke, 75% ull. Deilig, mykt og litt luksusblankt. Jeg liker firmaets egen beskrivelse av garnet: Thoughtfully conceived yarns...
Farge: Back bay 148
Forbruk: 98 g. (nesten 2 hesper)
Str: 6 mndr
Pinner: 3 mm
Endringer: Strikket både ermer og bol litt lengre, syns de virka små ifht størrelsen.

Fakta Lue:
Oppskrift: Dåpslue fra Drops.
Garn: Hverdags fra DSA.
Forbruk: 27 g
Str: Minste, ble tilsvarende 6 mndr ca pga tykkere garn og pinner
Pinner: 3
Endringer: Lua hadde egentlig bise i bakkant, det så fint men ikke så praktisk ut. Felte derfor av etter lua i denne oppskrifta, også fra Drops.


Manet-kose-rangle-leka hekla jeg førsteutgaven av da min eldste var helt ny. Det tok en evighet å amme han, og siden han simulerte nakkesleng med ujevne mellomrom, turte jeg ikke å ha spisse strikkepinner i fanget samtidig med han. Derfor gjenopptok jeg en latent virksomhet; hekling. Jeg fikk etterhvert litt dilla på i hekle fargerike marine dyr, Mari Manet som jeg beskjedent kalte denne, var en av de første. Den har kapselen fra et kinderegg inni seg, fylt med perler eller noe annet fint som lager dus og behagelig lyd.

I et par tre år hadde vi tørrlagte sjødyr over alt. Hengende i bilseter, i vogner, over senger, stellebord, over alt. Mer og mindre skakktygde og fulle av sikkel. Da jeg tilfeldigvis hadde en husflidskonsulent på besøk for en god stund siden, kom plutselig disse velbrukte dyra fram igjen. Og VIPS fikk jeg en forespørsel om å selge oppskrifta på noen av dem til Ung Husflid! Det har jeg nå gjort, og snart vil du kunne finne disse oppskriftene gratis på nettsidene til Norges Husflidslag under Ung Husflid. Jeg skal legge ut link når oppskriftene er publisert. Så håper jeg at mange barn vil få oppleve gleden ved å skape noe selv, og kanskje også gleden ved å glede noen andre med det de lager? Heia Husflidslagene!!

27 kommentarer:

  1. Så artig ide og ta igjen knappefargen i lua. Det ble jo helt knæsh!

    Dette blir fint til mais glade dager :-))

    SvarSlett
  2. Rødt er så fint med blåturkis! Finfint!

    Og grattis med oppskrift til ung husflid! Yay!

    SvarSlett
  3. Kjempefine gaver. Lekker fargekombo :-)

    SvarSlett
  4. Kjempefin jakke og det garnet var spennende...
    Så gøy med hekleoppskrift da!
    Javisst, heier vi på husflidslagene!

    Du, et spørsmål på tampen, siden du har strikka mange forskjellige babyjakker; har du vært borti forkorta rader for å strikke jakka høyere bak i kombinasjon med raglan?
    Jeg prøvde å veilede ei venninne som sto fast, men det kom heller ikke tydelig frem når man skulle begynde med disse vendingene, men det kunne virke som rett etter man hadde satt ermene innpå..? Jeg syntes det var pussig.. :-/

    God fredag, snart! :-)

    SvarSlett
  5. Utrolig fin jakke og lue!
    Likte fargene sammen og såååå nydelige mønstre. Så flott bryststykke på jakken- og
    Så morsomt med Mari manet og co da!! :O) veldig koselig å lese bloggen din, du skriver godt.
    Takk for trivelig og nyttig kommentar hos meg!
    :O))

    SvarSlett
  6. Det var absolutt oppklarende, tusen takk for hjelpa!
    (Så skal jeg en gang for alle legge meg på minnet det her med strikkefasthet osv, den "jaja, det er vel ikke SÅ nøye"-holdningen er en uting!) ;-)

    Riktig god helg!

    SvarSlett
  7. Takk for koselig kommentar inne hos meg+at eg nå oppdaget NOK eg koselig blogg ;) Utrolig mye fint du lager og strikker! Lekkert! Fantastisk kake du også har kreert!

    KOS deg og ha ei herlige helg!

    Vibbedille ;))

    SvarSlett
  8. Nydelig jakke! Røde (overaskelses)knapper gjorde seg. Festlig med slike kjønnstilfeldigheter altså! Godt det ble brutt - ellers hadde det kanskje blitt bare gutter i neste generasjon og?

    Og - grattis med solgt/delt oppskrift! Kjempekult at andre får prøve seg. Særlig når det er til unge :)

    SvarSlett
  9. Nydelig jakke! Det er så pent med rundfellling og fletter!!!

    SvarSlett
  10. Så flotte småplagg og rangle. Rett og slett et nydelig og innbydende innlegg med mange fine ting, både overraskelser og oppskriftsutgivelser.

    SvarSlett
  11. Hihi, ja det er noe spesielt med jenter, litt lettere å kle dem opp og litt flere valgmuligheter på strikkefronten. Så gratulerer:)

    Denne jakka har jeg nettopp skrevet ut oppskriften på. Denne og miss korrigan, usikker på hvilken jeg skal starte med. Men den er iallefall en av mine neste prosjekter. En av de fineste cardiganene jeg vet om:) Og superfin farge du hadde valgt! Ha ei riktig god helg:)

    SvarSlett
  12. Stilig med rød lue og turkis jakke. Flotte farger saman! Nett denne lua har eg og på pinnene! Strikka den til dåpen til nr. 2, og den har eit flott mønster som er morro å strikke - så kult å plutseleg se den på bloggen til nokon andre!

    SvarSlett
  13. Gratulerer med oppskrift-publisering på Husfliden! Jeg gleder meg til å se oppskriftene, og kanskje prøve dem. Mari Manet er i alle fall supersøt. Og det er nok den ferske babyen også i sitt nye strikkesett.

    SvarSlett
  14. Jakka ble kjempefin!
    Så gøy at vi kan kjøpe oppskrifter su har laget på husfliden!
    Klem

    SvarSlett
  15. Takk for koselig kommentar på bloggen min. :)

    Vi har hatt en lignende kjønnsfordeling i min manns familie med bare gutter så da vår første ble en gutt trodde jeg at trenden var satt. Men der tok jeg feil for resten av barna har nesten utelukkende vært hunkjønn med fordelingen 9-2. Forrige generasjons inndeling var 7-1..

    For min del betød det at jeg hadde kjøpt mørkeblå barnevogn og blå hentedress når jenta kom...

    SvarSlett
  16. Ei nydeliog jakke, fletter er bare rett og slett nydeligt.

    SvarSlett
  17. Igi, du trenger ikke å kjøpe oppskrifta engang, du kan hente den på nett helt gratis! Om en liten stund.

    Vi var vel strengt tatt ganske guttedominerte i min generasjon på den ene siden av familen også, og da jeg ble født som 1. jente på nesten 25 år i en stor famile, fikk jeg temmelig mye oppmerksomhet. Fra alle kanter. Og tok det med den største selvfølgelighet, klart jeg var verdens navnle! (0: Det var vel ingen som hadde oppfunnet begrep som prinsessekompleks enda, men jeg hadde det! Heldigvis hadde jeg noen store tøffe kusiner på den andre siden som visste å kue meg litt. Og som jeg så umåtelig opp til.

    Og for ordens skyld: jeg er glad i alle de små guttene som kommer, altså, ingenting å utsette på dem! Men siden det er langt mellom jentene, er det jo litt ekstra stas når de kommer!

    SvarSlett
  18. Så fint! :D
    Ser for meg at en sånn manet blir en fin katteleke her i huset. :)

    SvarSlett
  19. Ah, nydelig sett! Og blått er da veldig fint til jenter, det blir ofte nok rosa etterhvert ;)

    SvarSlett
  20. Ååå så nydelig den var i lyseblå! De røde knappene var knallfine på! Utrolig hva du tryller fram med pinnene altså!

    I vennegjengen her blir det født nesten bare jenter, savner å strikke med guttefarger i babystørrelser!
    Ha en fin søndagskveld :)

    SvarSlett
  21. Hehehe, artige historier - både om gutteprodusentene og hekleriene! Imponert over at du fikk til å hekle og amme samtidig. Det tror jeg ikke at jeg hadde klart. (Sovna jo hver gang jeg amma, haha! Noe så søvndyssende!) Supersøt den lille blekkspruten :D

    SvarSlett
  22. Oj oj. gleder meg til å prøve ut oppskriften. :)

    SvarSlett
  23. Så morsomt - både med en jente i gutteflokken og husflidsdyra! Veldig flott jakke!

    SvarSlett
  24. Hei :-)

    Ønsker deg god helg med en liten utfordring ... den ligger i bloggen min ...

    SvarSlett
  25. Elsket den genseren/ cardiganen. Helt fantastisk

    SvarSlett
  26. Har snokt på bloggen din, mye fint du strikker! Inspirerende :) Ønsker deg en flott sommer. I Bergen regner der i dag, så jeg skal ta fem strikketøyet mitt nå.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...