en sy- og strikkeblogg

tirsdag 1. desember 2015

Adventskalender: 1. desember: Kjempesnøfnugg

Bildet er lånt fra boxycolonial.com
1. desember, hurra! Blir man noen gang for voksen til å glede seg over advent, forberedelser, nedtelling og lystenning? Det håper jeg inderlig ikke!

Husets 10-åring ønsket seg lagekalender til advent i år, og siden mor sjøl elsker å lage, og dessuten har husets største rom fullt av lagematerialer, gikk jeg på limpinnen. Og jeg innrømmer gladelig: det var hverken mangel på materialer eller ideer som ble utfordringen, men å sette sammen 24 små sett med materialer og instrukser, det krevde mer tålmodighet enn kreativitet.

MEN: når nå oppgavene er lagd, tenker jeg at jeg samtidig kan dele dette med dere! Jeg har jo stadig ambisjoner om å gjennomlive bloggen, og gir meg selv herved utfordringen å blogge hver dag til og med julaften! Etter 24 harde hjertepump, håper jeg bloggen klarer å puste selv igjen... Ny luke i kalenderen = lageting hver dag(ok, DIY, da, men vi er så himla (apropos...) fornorska her i huset, at vi heller bruker ungenes uttrykk). Så kan du selvfølgelig velge selv om du vil være med og henge på og lage hver dag, om du bare vil la deg inspirere, eller om du kanskje kopierer hele konseptet neste år? 5 av oppgavene fant jeg opprinnelig fram til 3.klasses juleverksted, så bare forsyn dere om noen andre skal arrangere juleverksted for barn eller voksne!

Oppgavene er relativt enkle, med enkle og billige materialer. Eneste nyanskaffelsen jeg gjorde i anledning aksjon-adventskalender, var faktisk en papirstanser med stjernemotiv! Men jeg har jo som sagt et rikholdig hobbyrom å høste av. Av basismateriell en trenger, er:

  Limstift
  Skolelim
  Saks
  Papir (gjerne tykkere reklamekataloger eller gamle bøker, Home & Cottage -katalogene har en fantastisk kavlitet!
  Perler
  Filt
  Ståltråd
  Hyssing

Sånn! Da er vi vel klare for dagens oppgave? Kjempesnøfnugg!

Materiell:
Papir (vi nrukte en gammel bok m 6 ark klippet i kvadrater på 12x12cm)
Saks
Limstift
Stiftemaskin
Evt hyssing eller sytråd til å henge opp

Og som de fleste andre, har jeg selvfølgelig ikke funnet opp kruttet selv... En detaljert beskrivelse av framgangsmåten finner du her:

http://boxycolonial.com/giant-snowflakes-dare-deck-halls-2013-edition/

Ellers er denne fototutorialen (ah, norsk!) fra samme sted mer en god nok.

Bildet er lånt fra boxycolonial.com
Lykke til! Sees i morgen?

Kveldsedit: og sånn ble resultatene! Den lille stjerna er laget av 12x12 cm ark, den store av A3-ark, og den blå 10-års-stjerna er den fineste av dem alle. ❤️🌟

1 kommentar:

  1. Så kjekk kalender. Her blir jeg nok å følge med på hva dere gjør framover :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...