en sy- og strikkeblogg

torsdag 2. februar 2012

Elskling og andre ting

At heldress i ull er en nyttig ting, kan ingen komme fra. Det er nesten et must for ethvert lite nordisk oppvoksende barn. Så også niesa, så klart!

Vestlandsvariant i litt tynnere ull enn f.eks de populære Nøstebarndressene. Oppskrifta til dressen laget jeg da min minste var helt fersk, inspirert av Katvigs fargerike og glade bomullsdresser. Den gang var det sommer, strikk i bomull, vide slengbein og to fine venner på henholdsvis noen få måneder og 1 år i like dresser. Siden har jeg glemt dressen litt. Men med en liten strikkeprøve, regning og måling ble oppskrifta oppjustert og tilpassa tynt ullgarn og str 6-12 måneder (og kanskje enda lenger, noen som har lagt merke til at jeg digger lange mansjetter som vokser med barna?).

Tulliballs (jeg har gitt opp å prøve å få de store og små bokstavene på riktig plass, beklager flinke jenter!) fantastiske Twiid garn er egentlig for luksuriøst til å "kaste bort" på maskinstrikk, men av og til er tidsnød mer avgjørende enn feinsmecker nykkene mine. Dessuten blir det ekstra mye montering av maskinstrikk, noe jeg vanligvis ikke kan fordra, men denne gangen bestemte jeg meg rett og slett at montering = kvalitetstid for meg og mitt elskede Twiid garn. Funka som flesk, har neppe hatt mer lystbetong montering noen gang!

Raglan i halsen med knappeåpning på begge sider for mulighet for stor hals og enklere påkledning. Knappestolpe mellom beina til bleieskift. Det er ikke alltid bleie-bytte-behovet kommer beleilig, så det kan være greit å måtte kle av minst mulig.

I mangel av live modell, stiller min stivbeinte magre rokk opp. Ikke akkurat lubben barnekropp, men den får duge.



Fakta:
Oppskrift: Min egen "(stars) & stripes
Garn: Tulliballs Twiid
Forbruk: 120 g Skrå (koksbrun, om det er en farge?) og 76 g 3 liter (råsa)
Pinner: Strikkemaskin, pinne 3 på mansjetter etc.
Str: 6-12 mndr?


Hettelue er en annen slæger, utrolig deilig å kunne ta på en liten et plagg som sitter godt og i tillegg garanterer null hull i nakken. Gratisoppskrifta Elskelig/Beloved av Galadriel er som PinneGuri tidligere har nevn en litt oversett oppskrift, den er morsom å strikke og kan tilpasses et utall størrelser og mønstre. Dette er min første, men blir ikke min siste! Så er dere advart, småttiser i hjelmlue-alderen!


Fakta:
Oppskrift: Elskelig
Garn: Tulliballs Twiid, farge 3 liter.
Forbruk: 44 g
Pinner: 2,5 mm
Str: 6-12 mndr?
Modell: Sjokoladegutten min, som jeg lagde i keramikk for ca 100 år siden. Navnet fikk han mens jeg satt og modulerte munnen hans, han så litt furten ut som bare små barn kan. Det jeg ikke var forberedt på, var at den hvite raku-leira han var laget av blei sotfarga da avispapiret hodet hans var bygget rundt brant opp i ovnen! Så etter noen timer i varmen, kom han ut, minst like furten som før, men mørk og bruk som en sjokoladeplate selv. Herlig uforutsett forandring!

15 kommentarer:

  1. Dette ser ut til å varme godt, og sjokoladegutten din er jo kjempesøt! Imponert over at du har laget egen modell. :)

    SvarSlett
  2. Du verden, er du keramiker også? Så flink du er!

    I dag ble jeg veldig nysgjerrig på headingen din. Her er så mange fine tips å hente på barnetøy - selv om jeg ikke har noen barn å strikke til. Er imponert over at du kan maskinstrikke babydresser - maskinstrikking står som et mysterium for meg. Hvordan får man det til???

    Nydelig dress og nydelig lue heldig baby som kjenner deg!
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  3. ... nydelig lue OG heldig baby, skal det stå. Jeg skylder på tastaturet, har fått ny PC, med veldig tregt tastatur...

    SvarSlett
  4. Kjempeflott dress! Og den luen ser jo bare super ut, kanskje jeg rett og slett må skyndte meg å strikke en sånn en til avkommet!

    SvarSlett
  5. Så flott dress du har strikket, moro når man lager mønsteret selv.
    Lua var og så nydelig, jeg har kikket på det mønsteret og hatt det på lista mi et stykke tid. det var så fine farger i det garnet.
    Du er jammen heldig som får tak i tulliballgarnet. Jeg strever med det serru!

    Så flott barnehode du har laget, du er jammen god:)

    SvarSlett
  6. Skikkelig fin heldress! Likte fargene :) Men spsielt falt jeg for varianten av hjelmlue-utrolig lekkert i perlestrikk eller flette med så tykt garn, da tar det jo ikke evigheter heller! :) Thank you for inspirasjonen, again!

    SvarSlett
  7. Hei

    Jeg ble så glad i fargene på denne dressen. Min oppfatninger at ikke alle babyer trenger å leve et liv i pasteller. Synes dette var en herlig kombinasjon.

    Og med den lua - perfekt for en liten tass. Synes dette var et kjempelekkert sett :-))

    SvarSlett
  8. Ulldress er et must:-)
    Luen må jeg prøve og strikke. Den var veldig fin !

    SvarSlett
  9. To fine og meget nyttige plagg!
    Høres kjekt ut med lit tynnere dress, ja!

    SvarSlett
  10. Kjempefin dress og lue! Og som vanlig i nydelige farger:)

    SvarSlett
  11. Superfin dress og lua ser veldig fin ut i fasongen. Jeg er herved overbevist,og har lastet ned oppskriften :)
    God helg!

    SvarSlett
  12. Fiiiint! Synes ulldressen er nydelig.
    Ha en fin fredags kveld

    hilsen fra Katla

    SvarSlett
  13. Nydelig sjokoladegutt :-) Flotte strikkeplagg også - likte så godt fargene, og jeg elsker jo striper :-D

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
  14. Heia sånne ulldresser! Planen er å strikke en sånn til kommende tantebarn, fargen(e) må bare klareres med vordende foreldre, så det kan matche resten av utstyret.

    Og takk for påminnelse om hjelmlue! Det må man ha!

    SvarSlett
  15. Nydelig dress! Blir så inspirert av å se fargene folk velger! er for dårlig å velge spennende farger selv:)
    Og den lua var jo tøff da! *skrive ned på to-do-lista* :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...