en sy- og strikkeblogg

fredag 11. november 2011

Skal vi danse?

Vel, det er nok best for alle parter om jeg holder meg unna dansegulvet, det er mildt sagt ikke der jeg har en av mine styrker. Men gjennomført antrekk skal i alle fall ingen ta fra meg!

The Orchid Thief Shawlette var i og for seg et enkelt sjal å strikke. Hadde det ikke vært for at noen gniende forlagsfolk underveis ville spare plass i boktrykkinga, og bestemte seg for at det var en strålende idé å dele opp diagrammet til akkurat dette sjalet. På et veldig ulogisk sted. Og i tillegg gjøre det feil...

Etter hodevridning som burde imponert enhver ugle over oppskriftsbokas tekst og diagram, oppdaget jeg takket være orakelet i Ravelry at det forelå errata. Rettelser. Uten at noen hadde tatt seg bryet med å rette originalen med rødpenn. Hrmft. Hva driver de egentlig med på trykkeriene rundt forbi? Lettelsen var uansett stor over at jeg endelig skulle klare overgangen fra diagram 3 til 4. Men nei da. Ingen blir klok av skade, som ikke var klok fra før. Rettelsene virket ikke mer logiske enn tidligere, jeg fikk det uansett ikke til å gå opp. Frustrert, etter å ha tatt opp omgangen x-antall ganger, prøvde jeg en siste gang, uten diagrammer, bare med en ganske klar idé om hvordan resultatet skulle se ut. Og VOILA! Det virka! O lykke. Og litt stolthet. Og veldig oppbrukt tålmodighet.


Facts:
Oppskrift: The Orchid Thief Shawlette av Ysolda, fra boka Brave New Knits. Jommen sa jeg brave!
Pinner: 4 mm
Garn: Malabrigo Sock, farge Tiziano. Like deilig garn som alltid...
Forbruk: 93 g

Hva jeg skal med sjal og matchende sko denne helga? Ligge på sofaen og se på finalen for de som virkelig kan danse, kanskje? Alltid beredt!

7 kommentarer:

  1. Du verden!Så flott et sjal!Dette må du NYTE!Ha en fin fredagskveld!Synnøvehilsen

    SvarSlett
  2. Nydelig sjal i en helt fantastisk farge! Deling av mønsterrapporten bør unngås. Har heldigvis aldri opplevd det selv. Litt usikker på om jeg hadde klart å beholde ditt pågangsmot.

    SvarSlett
  3. Nå skriver jeg noe jeg ikke pleier å skrive på blogger; hur hinner du??? Og den populære Ysolda burde kanskje få litt feedback? Av og til blir jeg mørkredd når jeg ser hvor mye rettelser som ligger ute på mønster, strikker de ikke for test? Jeg har en stakkars hawthorn?? liggende som det er stopp i pga feil og de som har laget det har feil i alle sine mønstre, hadde jeg visst det hadde jeg nok ikke begynt, nok om det, har du sett alle nyhetene på brooklyn tweed? Garn og mønster, må jo være din himmel : ) Og sjalet, bare vakkert!

    SvarSlett
  4. Syserine: jeg gjør det meste litt i skippertak, akkurat nå er det på tide å skippertaksblogge alt det jeg har strikka i en lengre periode nå. Derfor ser det kanskje litt mye ut når alt kommer på en gang? Men joda, jeg strikker jo mye. I alle sånne situasjoner hvor folk ikke vanligvis strikker. Sånt blir det omganger av!

    Og Jaaaaah! Jeg har sett nyhetene på Brooklyn Tweed, og kunne ha brukt hele årsbudsjettet (og litt av statsbudsjettet) der på garn og oppskrifter. "Dessverre" er jeg litt på garnslankeren... Men Jaffrey-lua fra the Loft collection kommer til å komme på pinnene denne helga, garantert! Flaks jeg hadde garn som passer, og en pappa som ønsker seg en blå ull-lue med fletter til jul! (o:

    Takk for ros om sjal, liker det overraskende godt selv!

    Og ja, det finnes ALTFOR mye rettelser der ute, publiserte og upubliserte. En god grunn til å ikke strikke noe med en gang det er publisert? Eh, det var den Jaffrey'en, da...

    Har forresten strikka Hawthorne jeg også i høst, nydelig sjal, kanskje jeg kan hjelpe deg videre, Syserine? Et altfor vakkert sjal til å bli liggende uferdig.

    God aften!

    SvarSlett
  5. Kjempe fint sjal!!! Det var akkurat passe stort synes jeg!! Helt enig med deg, jeg satt benket og så på finalen. Har ikke noe på dansegulvet å gjøre;)

    SvarSlett
  6. Så fint det var!
    Må si du er flink å improvisere underveis om du greide å droppe mønsteret underveis:)
    Godt å høre at garnet er godt, akkurat fått to hesper okergul i posten, som jeg kløøør etter å strikke med :)
    Ha en fin søndagskveld :)

    SvarSlett
  7. Heisann!
    Har kommet over denne hyggelige bloggen, som jeg kommer til å lese mer av:) Ble i veldig godt humør av å lese det du skriver, og godt humør kan man ikke få for mye av! Utrolig mye fint du strikker, og jeg takker for at du har lagt ut mønster av monsterbuksa (selv om det er lenge siden). Det er det en nevø som kommer til å nyte godt av til jul:)
    Jeg blogger også, men har vært litt lite aktiv den siste tiden, er student og 4 barns mor, med jobb ved siden av, så døgnet har ikke mange nok timer, og jeg trenger dessverre søvn;) Men under forelesningene går strikkepinner eller heklenål flittig!
    Håper du har en fin dag!
    Hilsen Ellen:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...