en sy- og strikkeblogg

fredag 11. mars 2011

Boys don't cry

Det finnes utallige fordommer hva angår kjønn og aksepterte aktiviteter for disse. Det morsomme er at noe som majoriteten av en folkegruppe vil si er en kvinnesyssel (her tilfeldig valgt: strikking), vil i andre tider, eller også samtidige kulturer, være ansett som en ærbar mannsoppgave. Var det noen som kritiserte Hans Nielsen hauge for at han strikket strømper mens han trålte landet med salmebok under armen? Jeg kjenner en diger branne av en mann, med skjegg og tatoveringer, skinnjakke og mc, som, jada, STRIKKER! Er det ikke fantastisk?

Anyway. Dette bildet trenger bare én kommentar. STOLT! 5-åringen lærer å strikke! Det går sakte, konsentrasjonen er på topp, det samme med motivasjonen. Hva det skal bli? En eggeklut, vel, til å legge de kokte eggene på så de ikke triller ned fra frokostbordet! Uunnværlig i ethvert hjem. Så får vi se om han blir ferdig til påske, da...

Lillebror er ikke spesielt fokusert. Men det var spennende å se på storebrors nye triks!

Vi oppdaga fort at rundpinner ikke var det letteste å begynne strikkekarrieren med, de bukta seg rundt garn og små guttearmer. Jeg så det som en gylden anledning til å bestille noen søte, litt barnslige kvalitetspinner fra Art Viva i Australia. Tasmansk Eik, fint skal det være! Deilige pinner, harde og passe glatte, men kjennes myke og varme i hendene. Ja, mor har tjuvlånt de litt... Det viset seg litt seinere at Tjorven Garn på Majorstua fører disse pinnene. Her i huset var pakke fra Australia toppen av lykke, men kortreist ble det jo ikke akkurat...

Er det forresten noen som kjenner til noen "lær å strikke"-vers på norsk? På engelsk er det en rekke, og jeg prøvde å oversette et til norsk ("inn i hula, fang slangen" osv), men det ble verken rim eller svung over det.

Kommentar fra 5-åringen: "når jeg blir flink til å strikke, kanskje vi kan strikke sammen da, mamma? Kanskje jeg kan strikke en genser til deg?" (o:

26 kommentarer:

  1. Så herlig:)
    Jeg håper du lykkes i å overføre gleden ved strikkinga til begge guttene dine. Jeg har mislykkes totalt på det planet. De strikker ikke verken dattera eller sønnen, til min store skuffelse. Men så er jo jeg så heldig å få strikke til dem da som en liten trøst.
    Jeg håper han blir like flink som den "tatoverte" :) Tenker vi på samme mann, så er jo han et unikum!
    Hils gutten din og si at han er superduper flink!
    Skulle ønske jeg kunne et strikkevers, men dessverre.

    SvarSlett
  2. Vilken härlig bild med högsta koncentration hos din pojke! Jag förstår att både du och han är stolta :)

    SvarSlett
  3. For et fantastisk herlig bilde, og ikke minst en herlig kommentar fra barnemunn.

    SvarSlett
  4. Å, så herlig! Strikke genser til mamman sin:)

    SvarSlett
  5. Så gøy! Gutter som strikker er tøffe! Håper jeg også kan greie å lure noen av mine til å strikke etterhvert. De er hvertfall store nok, men det er ikke tålmodigheten min... :0)
    Ha en super helg!

    SvarSlett
  6. Sjarmert!
    Selvsagt skal gutta også få lære å strikke. Alt annet er diskriminering.

    Jeg har lært en gutt å strikke selv, og har en lillebror som tjente noen ekstra kroner på ungdomsskolen ved å strikke og selge luer til vennene sine.

    SvarSlett
  7. Jeg så "Hvem tror du at du er?" med Kristin Krohn Devold. Hun er etterkommer etter han som starta Devold fabrikker. Han var Haugianer og strikket toppluer mens han gikk rundt.

    SvarSlett
  8. Så flink han er :-) Og for noen herlige pinner du har kjøpt :-D

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
  9. Det er vekdig gøy når de små lærer noe nytt, og opplever ny mestring. Veldig fine strikkepinner du har kjøpt.

    Jeg fikk dessverre ikke vært i STokke på "votte foredrag" - satser på å ta det igjen siden..

    Håper dere får en fin helg!
    Klem fra IGi

    SvarSlett
  10. Et bilde sier mer enn tusen ord! :) Fantastisk!
    Og noe så praktisk som eggeklut, da gitt.
    Nydelige pinner! Ha en fin helg.

    SvarSlett
  11. Sønnene her i huset mestrer strikking mye bedre enn mora...

    SvarSlett
  12. men han er jo bare for söt med sin kommentar :))
    Syns det er flott når ungene vill läre seg uansett vilken kjönn det er :)

    SvarSlett
  13. Så gøy å mestre noe nytt!

    jeg kommer fra et hjem der mamma og pappa var gode med hendene, og vi fikk alltid tilgang til materialer og stoffer, planker, spiker og garn og det vi ville prøve på. Og både jeg og brødrene mine prøvde litt av hvert. Brodern taklet symaskin bedre enn meg, mens jeg trivdes best med strikkinga.

    Vi hadde strikkeundervisning på skolen alle mann, så de fikk iallefall sjansen, min generasjon på sørlandet. og jeg har stilt opp som frivillig på en av skolene i Oslo, så den kommende generasjon har en sjanse de og.
    (Husker en av gutta i klassen strikka så hardt at metallpinnen knakk, til stor forlystelse for oss andre. )

    SvarSlett
  14. Unger er så herlige. Tenk at han vil strikke en jakke til deg. Smelt!
    Ellen:)

    SvarSlett
  15. artig og finfint bilde :)
    tantegutten min på 8 år, klarte ikke legge bort strikketøyet når han hadde lært seg å strikke. det var så hyggelige å se at det første han tok frem på morgenen var strikketøyet og så stolt :) det gledet meg masse
    så fortsett med å gi guttene motivasjon og inspirasjon

    SvarSlett
  16. Jeg lærte meg å strikke slik: "Inn i slottet, hente prinsessen, og ut igjen, og av med den maska". Passer ekstra godt for gutter, dette med å hente prinsessen.

    SvarSlett
  17. Så herlig! :) Det bilde forteller jo "alt!.

    SvarSlett
  18. Så Hærlig :D
    Eldste mann her i huset har også strikket og drevet med anndre håndarbeid ,minstemann på 4,5 har også tenkt å lære å strikke , men konsentrasjonen er ikke helt på topp , men det kommer :D

    SvarSlett
  19. FLOTT! Jeg kjenner flere tøffe gutter som strikker luer. Pinnene du hadde kjøpt var tøffe, slike vil jeg også ha.
    Oversend en klem til guttene dine.

    SvarSlett
  20. Flott med gutter som strikker. Jeg lærte selv å strikke som femåring og det har gitt meg så mye kos og moro i alle år. Lykke til med innlæring av nye ferdigheter!

    SvarSlett
  21. Kjekt å se at andre også lærer små barn å strikke. Her i huset strikket minstejenta pannebånd til seg selv da hun var 4 1/2, og bruker det stolt i barnehagen. Men før det brukte hun lue strikket av storebror som da var 8. Storebror på 10 har nå strikket genser til seg selv:) Men det blir med den ene tror jeg. Litt mer opptatt av fotball og data.. Genseren er blitt mye brukt,og er flott strikket. For å skjule eventuelle ujevnheter litt, er den strikket i melert garn. Det ble veldig bra:)

    SvarSlett
  22. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  23. For eit herleg innlegg! Flink gut du har :)
    Eg spurde mi fem år gamle jente her om dagen om ho ville lære å strikke: "neeh", svara ho då. Så eg får håpe ho finn interessen seinare ;)

    SvarSlett
  24. Takk for hyggelig kommentar!
    Flinke gutter du har! Tøfflene er bare å kopiere, de ble ihvertfall tatt godt i mot her hos oss, og haien og tropefisken har blitt kjærester hehe ;)

    SvarSlett
  25. Jeg søkte på "regle strikking" og fant denne:
    Inn i hulen, hente prinsessen. Ut av hulen, vekk med trollet!

    SvarSlett
  26. Takk for fint regletips, det skal vi prøve!

    Jeg kommer også fra et hjem hvor både jeg og storebror fikk utfolde oss med alle typer materialer og redskap. Selv om resultatet ble at storebror ble en kløpper på å REPARERE symaskinen mens jeg sydde hele kolleksjoner av dukkeklær og pysjer til venninnene, kan vi begge snekre (ok, han i endel sterkere grad enn meg) og fikse det meste av reperasjoner selv, det være seg manglende knapper eller gulvbord. Det viktigste vi fikk med oss er nok allikevel skapertrangen. Og lysten. Takk, arv og oppvekst! (o:

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...