en sy- og strikkeblogg

fredag 18. mars 2011

Apebiff og om å tåle steiken.

SMS'er som "lille nevø har vokst fra favorittsokkene sine, kan du strikke nye?" går rett hjem hos tante. Så rett hjem at alle andre prosjekter blir lagt på hvil, og nye sokker blir ferdigstilt noen timer seinere.

Men jeg var liksom ikke helt tilfredstilt av tanteytelser, og siden jeg for en god stund siden oppdaget Kaptein Biffs fabelaktige rangler som var godt kompatibel med mitt ubrukelige bomullsgarnrestelager, fant jeg fram heklenåla. Jeg skal innrømme at heklekunnskapene mine står ganske mye tilbake for strikkinga. Strikke har jeg på en måte alltid gjort, kan ikke huske når jeg egentlig lærte det, og det betyr vel at det var tidlig? Hekle derimot ville ikke mamma lære meg, fordi hun mente hun hadde så dårlig teknikk at man bare fikk vondt i hendene av den. Hekle-evnen var vel egentlig ikke noe savn, men da ei nyerverdet studievenninne hekla de mest fantastiske ting, våknet lysten til å lære. Så i en alder av snaut passert 20 lærte jeg. Men jeg får liksom ikke samme dreisen på det som strikking. Jeg syns der er vanskelig å telle masker, omganger, se hvor jeg strartet, følge mønster osv. Å hekle selv etter eget hode og innfall går fint. Denne oppskrifta til Kaptein Biff er god og enkel nok for selv meg. men stakkars apefar blei litt lekk i bakhode, hvordan hekler man masker sammen (feller) uten å få store hull? For å ikke utesette lille nevø for potensiell fyllvattforstoppelse, hekla jeg opp masker rundt issen til apefar og gav han dobbelt bakhode. Kan hunder ha dobbel pannebrask, kan vel aper ha forsterka bakhode?

Ranglelyden bidrar en kinderegg ball med perler til.

Ørene og alle løse deler og tråder er festa 20x bedre enn vanlig, kuter og stikksømmer. Her skal ingen ting løsne før Dovre faller!

Sjekk det gitargrepet lillemann har, da! Og Elvisleppa! Kjekken, du har 15 år og 2 måneder på å øve til du skal underholde i 50-årslaget mitt! (o:

Dessverre har Kaptein Biff måttet fjerne oppskrifta hun la ut nett til oss. Noen slasker og sleipinger finnes alltid, og noen hadde begynt å lage hennes rangler og solgte dem i Danmark, selv om hun spesifiserte at oppskrifta kun var til privat bruk. Sånt gjør meg sint! Bør vi ikke være takknemlige for at noen gidder å lage en oppskrift til oss (veit folk hvor lang tid det tar?) og klare å følge retningslinjene de setter opp for bruk? Monsterbukseoppskrifta jeg har her på bloggen har jeg funnet igjen på flere andre nettsider og forum, hvor folk gjenngir teksten som om den skulle være deres egen, uten en eneste referanse til meg eller denne bloggen. Egentlig burde jeg linke til missbrukerene her for å henge dem litt ut, men jeg vil ikke gi dem gleden av økt publisitet. Det triste er at jeg har monsterbuksene langt oppi halsen nå, og dessuten totalt har mista lysten til å skrive ned oppskrifter og dele her på nett. Så til dere oppskriftstyver og kreativitetsdrepere: SKAM DERE! )o:

Åja, sokkene, ja.

Babyullrester, pinne 2,5, strikka opp etter en eksisterende sokk, ingen oppskrift.

Med denne fotvekstraten skal han stå stødig når han begynner med denslags!

Og Ja, jeg har faktisk egenhendig bøyd de stakkars strikkepinnene i innlegget under. Pinne 2mm og sokkestrikk. Litt for knotete for mine store hender. Pinne 2,5 er egentlig min komfortsones nedre grense. Stakkars metallpinner. Men er ikke garnet jeg har fått av Anne på Landet nydelig? Kommer mer når pinnene har fått seg en tur i skrustikka og ikke ser ut som utforstaver og sokkene blir ferdigstilt. Snart.

9 kommentarer:

  1. Kjempefin aperangle og sokker =)
    jeg trudde også at det var du som hadde opphavet til monsterbukser,eg har laget tre av dine bukser til barnebarna mine og respekter ditt (og andres)ønsker om å ikke lage for salg,syns jo det er kjekt når dere legger ut mønster til oss,og er fryktelig sint på de som ikke respekterer dette,jeg har ikke fått linket eller blogget om disse buksene mn skal gjøre det snart, har vært syk lenge så lysten har liksom vært litt borte =(. Jeg syns det er synd du ikke vil legge ut flere mønster for jeg setter virkelig pris på det du lager =),oppdaget her om dagen at de selger mønster på disse buksene i butiken jeg handler i,det er kansje dine bukser? mn om folk kjøper de der så trur de kansje det er fritt frem for salg? Så etter alt dette TUSEN TAKK TIL DEG FOR FLOTTE BUKSER TIL MINE BARNEBARN =) =) ønsker deg en fortsatt fin dag =)

    SvarSlett
  2. Kjempe fine sokker og nydelig rangle. Her er den måten jeg hekler to m sammen på: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=74&sort=2&thumbnails=on Men du fikset det jo på en fin måte da. Gjør jo ingenting med dobbelt bakhode. ;) Skjønner veldig godt frustrasjonen utnytting av oppskrifter. Skjønner ikke av folk får seg til å gjøre sånt. Virkelig ikke!

    SvarSlett
  3. Takk jenter!

    Og for all del: det finnes sikkert en haug av monsterbukser i ulike varianter der ute, og jeg er jo ikke masterminden bak ideen med å lage monsteransikt bakpå buksestumpen til småtassene jeg heller. Men siden jeg så en stadig etterspørsel etten en oppskrift, og siden jeg skreiv ned min variant, blir jeg litt sur når folk gjenngir den ordrett på en annen nettside! Men jeg har ikke lagt noen føringer på salg eller bruk av buksene i seg selv, og jeg syns det er kjempemorro at så mange bruker oppskrifta og strikker disse buksene. Det er gøy (men absolutt ikke et must) når jeg får kommentarer om at folk har strikka etter min oppskrift og viser meg bilder av buksene sine, som ofte er mye flottere enn mine egne og til stor inspirasjon. Så strikk ivei jenter (og gutter!), men ikke missbruk andres arbeid, det være seg tekst eller patenter.

    God helg alle sammen!

    (jeg er ikke så sint som jeg kanskje høres ut som, altså. (o:)

    SvarSlett
  4. HELDIG GUTT som har en tante som DEG! Skikkelig synd å missbruke mønster slik ja :( Liker monsteroppskriften din skikkelig godt, og syns det er på sin plass å linke til dem som har gitt deg oppskrift, inspirasjon osv.

    God helg :)

    SvarSlett
  5. Måtte bare skrive noen ord til deg etter innlegget ditt:-)
    Jeg synes det rett og slett det er kjempe dårlig at folk gjenngir oppskriften din på monster bukse som sin egen! Og veldig synd om det gjør at du ikke har lyst til å legge ut flere oppskrifter.
    Monsterbuksen din er faktisk den første tingen jeg har strikket ferdig, og det at resulterer ble så bra selv om jeg er nybegynner gjore at jeg ble litt bitt av basillen:-)
    Jeg har etterhvert strikket flere monstrebukser og det har blitt en populær gave til både små og store småtroll rundt meg:-)
    Og da jeg ble mor i desember var elefant teppe ditt inspirasjon for det vognteppe jeg ba mammaen min strikke til den lille prinsessen. Det er ett teppe jeg får mange flotte kommentarer på!
    Så som du ser har du og bloggen din vært en inspirasjon for min strikke interesse og kanskje kan det være med å inspirere deg til å fortsette å legge ut bilder og oppskrifter? Ikke vet jeg, men jeg håper det:-)
    Ellers må jeg også tilstå at jeg har nominert det rosa elefant teppe ditt i kategorien barn på Håndlaga2011
    ( http://handlaga2011.blogspot.com/ ) Håper det er greit for deg!
    Ha en super helg:-)

    SvarSlett
  6. Etter mange års erfaring med kopikatter kan jeg bare si meg enig i det du skriver. Hadde et innlegg på bloggen sist høst om akkurat dette, men "fenomenet" forsvinner ikke... noen MÅ bare, liksom... God fredag!

    SvarSlett
  7. Å så dumt at oppskriften er borte. Fikk kjempelyst til å hekle til min kommende nevø eller niese. Håper du ikke slutter å legge ut oppskrifter. Har laget monsterbuksen (haivariant) og andre ting som du har linket til.

    -hm-

    SvarSlett
  8. Måtte straks inn å sjekke at jeg linket til deg når jeg la ut monsterbuksa jeg strikket for et års tid siden... Og det hadde jeg selvfølgelig gjort:)
    Jeg streber etter å linke tilbake når jeg er inspirert av noen eller har fått oppskrift/mønster rundt om i blogglandia -
    Jeg synes det er viktig at man "Æres den som æres bør" også i bloggverden!
    Så takk for oppskrift og fr all inspirasjon bloggen din gir!
    Hilsen fra Elisabeth

    SvarSlett
  9. Apropos videresalg. Fant monsterbukse som minner veldig om din til salgs. Har bølgemønster på bena, om enn litt annen variant. Riktignok auksjon, men står den er ny. http://www.qxl.no/pris/barn-baby/barn-baby-klaer/barneklaer-3-5-aar-jente/bukser-shortser/monsterbukse/v/an638894892/

    -hm-

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...