en sy- og strikkeblogg

lørdag 19. mars 2011

Purl Jam

Eplet faller som kjent ikke langt fra stammen, og av og til lander det oppi strikkekurven min. Da ullklærne kom fram i høst, syntes 5-åringen plutselig at alle ullgenserne fra forrige vinter klødde i halsen. DET KLØR! En ullfri vinter kommer aldri til å finne sted i dette hjem, så umiddelbare tiltak som myke løse halser inni etc ble iverksatt. Men 5-åringens stahet er nesten like iherdig som mors, så etter noen måneder med daglig krangling om påkledning og panikk for at de framlagte klærne skulle klø, begynte jeg å se etter nye løsninger. Kamuflert i podens behov for ny ullgenser pga stort vokserykk, gav jeg opp kampen. Puh.

Siden pappans flettegenser Glen Dylan avstedkom med både restegarn og god erfaring om Drops Merino Extra Softs usedvanlige mykhet (se det, what's in a name?), strikka jeg en testhals i første omgang. Krysse fingre, spent på reaksjon, klør den? "Det klør ikke mamma, jeg vil ha sånn genser som pappa!" Som familiens konfeksjonsansvarlige skred jeg til verket.

Jeg beholdt hovedfletta på bolen fra Glen Dylan (og Gwendolyn, da, men den maskuline varianten ble omdøpt her i huset), ellers beregnet jeg maskeantall etc selv ut ifra podens egne mål. Jeg hadde lyst til å prøve meg på salskuldre med flette som møttes bak, et prosjekt som krevde en del mer regning og tankearbeid enn forventet for å få flettemønsteret til å passe inn. Men jeg lyktes da ganske bra til slutt? Videreførte detaljen fra Gwendolyn med at flettene fortsetter opp i vrangborden også, gir en illusjon av at ermet går helt fra håndleddet til øreflippen!

Storebror er fornøyd eier av ny genser, og far og sønn har fått noen blide kommentarer av strikkeinteresserte fremmede damer rundt omkring i butikker og i gata. Foreløpig har lillebror ikke ytra ønske om maken genser, men er den lykkelige eier av en liten stabel av hjemmestrikka fravokste plagg etter storebror.

Er ikke fiskelua utrolig tøff? Ei god venninne har strikka slike til begge gutta, etter eget hode. Herlig! Synes særlig fiskestimdusken er utrolig sjarmerende. Takk, snille søte!

Hvem hadde vel trodd at det var en dansegenser jeg strikket? Må nok være swing dette, med så mye slalomfletter og tvinn!

Genserens navn, Purl Jam, kom mens jeg holdt på med økningene under armen. Siden jeg hadde valgt at feltet på undersiden av ermene skulle være vrangstrikk mellom flettene på sidene, fikk jeg utfordringen med å øke PENT på vranga. Hvordan gjør man det?? Prøvde varianter med å strikke foran og bak i samme maske, plukke opp tråden fra forrige omgang mellom maskene osv. Det ble uansett ikke pent! Noen som har ekselente tips for pen økning på vranga? Petimetermor innså at disse armene ikke kommer til å stå mye i ro, og at storebror uansett ikke legger merke til øketeknikken, så jeg lot pent være utopi og gikk for praktisk.

Men jeg må innrømme at det irriterer meg litt, det rotete økefeltet!

Facts:
Oppskrift: Egen og underveis
Garn: Drops Merino Extra Fine
Pinne: 4
Forbruk: 326 g. 6 nøster lys grå, 1 nøste mellomgrå.
Str: 5-6 år

Tusen takk til dere for utrolig hyggelige tilbakemeldinger på mitt sinne over oppskriftstyveri og snyltere. Det innspirerer meg utrolig å høre at dere setter sånn pris på oppskrifter og tips herifra. Jeg skal ikke la snikerne ta lysten fra meg, men skrive ned oppskrift på noen flere ting jeg har laget selv. Takk! Dere gjør det verdt jobben! (o:

35 kommentarer:

  1. Kjempefin! Godt han fant et garn som ikke klødde - redning det:) Og så artig at han ville ha lik genser som pappan da!

    SvarSlett
  2. Det var virkelig en storartet genser! Likte mønsteret i den, fargene og ikke minst garnet som jeg er ivrig tilhenger av. Jeg har bare gode erfaringer med det :) Skjønner at far og sønn får oppmerksomhet i genserene, du har virkelig vært flink!

    SvarSlett
  3. Fantastisk fin genser - skjønner at guttungen ble fornøyd!

    SvarSlett
  4. Wow! og atter Wow!
    Ultrastilig!! Mangler (nesten) ord :-)

    SvarSlett
  5. Utrolig flott genser!!! Du imponerer så meget! Helt utrolig at det går ann og det uten mønster til å med.
    Fiskelua var også snaisen :)

    SvarSlett
  6. Nydelig genser! Flotte detaljer.
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  7. Så flink du er!

    Den genseren var utrolig fin og jeg blir imponert over at du klarer regne deg fram til egne mål og mønster.

    Det er utrolig synd med mønstertyveri, for gratismønstre som legges ut her og der er en stor inspirasjon for meg.

    Ha en fortsatt fin helg:)

    SvarSlett
  8. så bra at du fant noe som ikkje klødde. genseren ble kjempe fin, og sitter som ett skudd! ha en flott lørdags kveld!

    SvarSlett
  9. Utrolig fin genser! Må bare få si at du er kjempe flink :O)

    Ja, også var det en super lue!

    God lørdag,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
  10. Fantastisk genser du har laga. Likte veldig godt flettene og flyten av desse.
    Alltid kjekt å være innom sia di å se hva du holder på med (ikke god å legge igjen kommentarer da, hehe).

    Er også lite glad i det du skrev om i det forrige innlegget om snyltere som skal ta ære og gjøre det surt for andre strikkeentusiaster. Stå på :-)

    Ha en god helg, Klem Anita.

    SvarSlett
  11. Dette tror jeg må være bortimot den fineste genseren jeg har sett! Og etter eget hode, jeg er mektig imponert!!!

    SvarSlett
  12. For ein kjempe fin gensar.

    SvarSlett
  13. Imponert! Skikkelig imponert!

    SvarSlett
  14. DRITFIN! Skjønner godt du får kommenater fra folk på gata, dette her er skikkeliog praktfullt gjort!

    SvarSlett
  15. Utrolig flott genser. Så bra at alle ble fornøyd til slutt :)

    SvarSlett
  16. Utrolig fin. Jeg er så imponert! Og lua var virkelig prikken over ien.

    SvarSlett
  17. Jeg var i svime over bare navnet, jeg! Purl Jam! Fantastisk! Og genseren var kjempefin. Som mamma til to gutter ønsker jeg meg oppskrift på den :)

    Hjelper det litt på nettoppskrift-problematikken hvis du tar penger for det på Ravelry?

    SvarSlett
  18. Utrolig flott genser, og for et arbeid!

    SvarSlett
  19. ÅÅÅ !! Lekkert !!

    *beundrer*

    SvarSlett
  20. Morsomt innlegg med fine bilder, og ikke minst en flott genser. Fiskelua var kjempefin. Kule dusker, da....
    Glad for tips og oppskrifter som jeg finner rundt om i bloggverden. Det er jo så flott å få inspirasjon og idèer, og hjelp!! av og til.

    SvarSlett
  21. Hei :)
    Så fin og kreativ blogg du har - og så mykje vakkert du lagar :) Her må eg visst leggje meg til som følgjar med det samme :)
    Mvh, Kristin @ Hekkan

    SvarSlett
  22. For en flott genser! Sannelig strikker du fort! Jeg sliter med en flettegenser som aldri blir ferdig, men nå ble jeg litt inspirert her.
    Ha en flott uke!

    SvarSlett
  23. Flott genser! Og lue! Og ellers masse fint å se på bloggen din, må nok stikke innom oftere.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  24. Nydeleg gensar og herlege bilder av storebror!! :)

    SvarSlett
  25. Så flink du er!!! Har samme kampen her i huset !! - og du blei faktisk min redning ( linka deg , altså ;-) )
    Takka vera deg er poden kledd i både monsterbukse og starwars - lue :-) Eg leste det du skreiv om oppskrifts-tyveri og snyltere og kan ikkje vera meir enig!!!! Æres den som æres skal!!! Er glad for all inspirasjon du gir meg og håpar du fortsetter med det!

    SvarSlett
  26. Wow!! Er helt imponert over flettestrikkinga di! Flott genser og jeg bare elsker den fiskelua!!! Spesielt dusken:)

    Nå har jeg oppdatert innlegget mitt om de hjertelige sokkene, så nå er det link til oppskrifta der også:)

    SvarSlett
  27. Utroligt smukt .-))


    Og , tak for kommentar for sokkerne :-)


    Vilma

    SvarSlett
  28. Et imponerende stykke arbeid! Fantastiske fine fletter :D Mitt mål er at også jeg skal kunne strikke gensere med slike nydelig fletter!

    SvarSlett
  29. FANTASTISK!! Utrolig flott genser. Og det stemmer nok en gang: med list og lempe........ Hilsen Heidi. Jeg legger meg til som følger og gleder meg til nye impulser.

    SvarSlett
  30. Du er fantastisk flink!
    Genseren var nydelig. Så gøy å ha to mannfolk i huset med lik genser - tipper de er stolte av deg begge to.
    Fiskelua var morsom, akkurat en slik en jeg kunne tenkt meg å strikke til mine småtroll.

    SvarSlett
  31. Denne ble utrolig flott! Også improvisert, attpåtil? Imponerende!

    SvarSlett
  32. Nydelig genser! Og fiskelua er også tøff!

    SvarSlett
  33. Superflotte gensere, både denne og pappaen sin! *bøyer seg i støvet*

    SvarSlett
  34. Kjempefin! Er så imponert. Kunne tenkt meg en slik til min gutt og, deler du mønster?

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...