en sy- og strikkeblogg

fredag 4. mars 2011

Twisted little star

Proudly presenting Gwendolyn! Eller Glen Dylan som jeg har omdøpt den etter små maskuliniseringstrekk for å tilpasse den til Mannens ønsker. Ca et TONN med garn, estimert 10.000 flettesnurringer, nok svimmelhet til å bli fritatt fra et tiårs besøk på tivoli. Men så morsom å strikke! Og så fort det gikk!

Begynte på denne genseren i høst, og innså raskt at om jeg skulle holde planen med å ha den ferdig til jul, måtte jeg sette på håndbrekket og legge inn et par forsinkelses strategier. Og strikke i smug. Ikke snakk om at Mannen ville overse hvor raskt HANS genser vokste og ikke kreve å få den utlevert ved siste tråds montering! November og desember bestod av kontinuerlige påminnelser om hvor usedvanlig kaldt det var, og hvor varmt og deilig det ville bli med den nye genseren NÅR den ble ferdig! Jeg skyldte på monteringskvaler (som ikke er en helt fiktiv problemstilling i det Bedårske hjem), og på oppløpsia inntraff faktisk en reel og helt uplanlagt forsinkelse. Da skuldercap (flau over et så dårlig norsk ord, men hva heter det??) nr 2 skulle felles, kunne jeg ikke for mitt bare liv få den til å bli lik som skuldercap (grem, det ordet der igjen?) nr 1! Flettene ville ikke ende på samme sted i siste felling. Jeg telte, tegnet, beregnet, og rakk opp 5, FEM!!!, ganger! Etter 4. forsøk bestemte jeg meg for at om det enda ikke blei riktig, skulle jeg rekke opp BEGGE skuldercap'ene (nå begynner jeg å bli lei, altså!) og strikke de simultant. Jeg slapp det. Men skal huske det til en annen gang. Makan til surr!

Og Mannen BLEI faktisk overraska da han åpnet genseren på julaften. Og den satt som et skudd, og har sittet siden. Perfekt! Alle hjerter gleder seg. (o:

Oppskrifta er genial, jeg digger Twist Collective. Masse små gjennomtenkte detaljer. Som at flettene på bolen videreføres og går over i ribbene på hetta! Yes! Akkurat sånne detaljer jeg elsker.

Garnet, Drops Merino Extra Fine, er et deilig flettegarn, gir definerte fine masker og fletter. Utrolig mykt, men kanskje litt nuppete? Etter drøye 2 mndrs bruk har det samla seg en liten gjeng med rebellnupper på genseren, jeg er ikke blid, men heldigvis kamuflerer farge og fletter de ganske godt. En ting jeg er VELDIG misfornøyd med ang garnet, er alle knutene! Enkelte nøster inneholdt sikkert 10 knuter! Greit at det er et ganske billig garn, men en viss kvalitet forventer jeg uansett. Jeg greier ikke knuter i strkkeplagg (skrekk for at de skal gå opp), og hvem liker vel å feste tråder, såååå mange unødvendig ekstra? Sur! )o:~

Facts:
Oppskrift: Gwendolyn
Garn: Merino Extra Fine
Forbruk: 824 g, 1 nøste lys grå, 16 nøster mørk
Pinner: 4
YO! Legg merke til den dekorative fletta på armen! Stilig, ikke sant? Og legg merke til de ekstra lange ermene Mannen insisterte på... Gjett hvem som kommer til å slepe ermer nedpå knærne til påske? Og gjett hvem som må rekke opp og fikse problemet?
 "Hæ, ba ikke jeg om genser uten pupper??"

31 kommentarer:

  1. Å jøjje meg!!!! Ble helt svimmel av tanken på strikke alle de flettene! men utrolig flott mannegenser!

    SvarSlett
  2. Fantastisk! Gratulerer med en flott genser og kjekk mann! ;-) Alltid et høydepunkt å lese bloggen din, du skriver så godt! God helg!

    SvarSlett
  3. utrolig, alle de flettene. Den var kjempe fin. For ett arbeid!! Ha en flott helg!

    SvarSlett
  4. Wow for en flott ganser!! Å enig med strikketine over her! Bloggen din er et høydepunkt å lese! :)

    SvarSlett
  5. Så utrolig flott genser! Elsker sånne detaljer som at flettene gåt over i ribben her også! Også godt gjort å bli ferdig til jul :)

    SvarSlett
  6. En helt fantastisk fin genser! Kanskje du kan alliere deg med Twist Collective og publisere en manneversjon av deres oppskrift. Helt sikkert flere strikkedamer som vil varme kjærestene sine med denne genseren om den blir tilgjengeliggjort. Håpe håpe :)

    SvarSlett
  7. Råfin! Utrolig mye fine detaljer!

    SvarSlett
  8. Du verden denne imponerte meg!! Fantastisk flott genser. Jeg er stum av beundring. Takk for at du viste alle detaljene.

    Sukk for en vakker herregenser!!!!

    SvarSlett
  9. Waoh! Den var flott!!! Helt enig - de små detaljene som gjør såååå mye!!! Hadde bare oppskriften vært på norsk...Fulgte linken, masse der jeg kunne tenkt meg å strikket....men engelsk....strikkespråk...??? Det høres veeeeldig vanskelig ut...Flink du er!!!

    SvarSlett
  10. Wow, så flott genser. Tenker både du og mannen er fornøyd. Men enig med deg, skøytinger på tråden er noe dritt!!!
    Ha en fin helg.
    :) Susanne

    SvarSlett
  11. Kjempestilig genser. Flette-detaljene - enig med deg - veldig gjennomtenkt. Og maskulin og tøff genser! Bra jobba:-)

    SvarSlett
  12. Wow såååå nydelig genser, den var virkelig dånbar :D morsomme bilder også :D

    SvarSlett
  13. Nydelig!
    Skulle ønske jeg var en like utholdene strikker som deg! Det hadde min mann likt også.

    SvarSlett
  14. Wow..utrolig fin genser!!
    Skjønner godt han ble fornøyd...*smiler*..
    God helg,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
  15. Herlighet for ein utruleg flotte gensar!!

    Rålekker!
    Skjønna godt at mannen din er fornøgd med denne. Digga alle dei flotte detaljane :)

    Ønske deg ei nydelig helg! :)

    SvarSlett
  16. Vet nesten ikke hva jeg skal si!
    Ler og smiler om hverandre!
    Men fin, det ble den, med eller uten pupper ;-)

    SvarSlett
  17. Den var bare helt nydelig!! Ikke mer å si.

    SvarSlett
  18. Herlighet, jeg skal si dere hva høydepunkt er, jeg: Å få så utrolig mange hyggelige og fine tilbakemeldinger! Tusen takk jenter!

    Jeg må kanskje begynne å passe litt på mannen min nå, om han er så flott og velkledd som dere sier... (o:

    God helg alle sammen, dere har gitt meg en god start på min!

    SvarSlett
  19. det var da den lekkreste genseren jeg har sett på lenge <3 Nesten så jeg fikk lyst til å prøve selv. Skikkelig stilige bilder , som viste frem alle detaljene :D
    Du er jammen en super strikker .
    Ønsker deg en riktig kreativ helg!

    SvarSlett
  20. Fantastisk kul genser, og for en jobb..!

    SvarSlett
  21. Du verden, for en flott genser! Synes ikke ermene virker så lange, men de vil mulig strekke seg litt?!

    SvarSlett
  22. Å seie at genseren er nydeleg vert sikkert feil når det er ein manne-genser, så eg får heller seie at den er barsk. Uansett, for eit flott stykkje arbeid!

    SvarSlett
  23. Oj!!! For ein flott genser!!! Håpe ikkje mannen min ser den, for da der hadde eg aldri fått til! Du er flink!!!

    SvarSlett
  24. Å jøye meg, litt stum av beundring egentlig! Utrolig fin!

    SvarSlett
  25. En utrolig stilig genser du har strikket! For en heldig mann:)

    SvarSlett
  26. Eg stiller meg her i rekka av beundrarar:)
    Veldig flott gensar, trur det er det finaste flettemønsteret eg har sett!

    SvarSlett
  27. Imponert!!! Helt fantastisk alt det du får til og får gjort!

    SvarSlett
  28. For en herlig genser :-) Det må ha tatt tid...

    Ha en flott søndag - klem Siv

    SvarSlett
  29. veldig,veldig fin :) artig å se en så flott herregenser og den passet super til mannen din :)

    SvarSlett
  30. Oj, oj, oj, vilken underbar tröja! Trist på garnet dock! Även om garnet är billigt för att vara garn, så är det ju ändå inte billigt om man säger så... Och knutar i nystanen är verkligen vedervärdigt!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...